VM i långloppsracing är nu mitt uppe i säsongens fjärde deltävling, vi beger oss till norra Italien och till Autodromo Nazionale di Monza efter den där färgstarka inramningen på Le Mans som gav oss extra spänning såväl dagsljus som nattmörker och skiftande väderförhållanden och varför är denna tävling så speciell, ja det beror ju på att Peugeot gör VM-debut efter en ack så dramatisk uttåg från disciplinen drygt tio år tidigare, precis några månader efter man säkrade ILMC-titeln 2011.
Det verkar som om att Peugeot öppnar upp för en ny laguppställning samtidigt som koncernsyskonet Maserati ställer upp i Formula E men det råder små ovissheter kring vem som skall ta över Kevin Magnussens reguljära sits hos "La firme Sochalienne" även om en del rykten kring löftet att signa in Sophia Flörsch gick i spillror, Peugeot Sports förbundskapten Jean-Marc Finot beskriver danskens återkomst till F1 var en besvikelse till förarfacket och resten av teamet men redan befordrat James Rossiter från testförarrollen till just en del av deras tänkta laguppställning inför tävlingshelgen på italiensk mark, efter att ha godkänt laguppställningen kunde Peugeots tekniska ansvarig Olivier Jansonnie släppt några detaljer om den kontinuerliga utvecklingsprogrammet inför racet på Monza och det handlade ju så klart om simulationstestet på sex timmar inom loppet av två dygn vilket tär på förarnas aktuella fysik och tävlingsbilens mekaniska diagnostik, det hela spelas hellre på en permanent racerbana än på en handling-bana i Mortefontaine.
Nästa nyhetssvep utanför kulisserna är något viktigare än så, journalisten Gary Watkins skrev för drygt en månad sedan i Autosports långloppskolumn att Lamborghini har äntligen hittat en samarbetspartner till konstruktion av deras LMDh-bil som skulle kunna matcha BMW: s och Porsches bidrag från och med tävlingssäsongen 2024, på samma tidpunkt kunde Lamborghini Squadra Corses förbundskapten Giorgio Sanna skaka hand med företaget Ligiers ordförande Jacques Nicolet, skrev på ett mångårigt avtal på kontorsbordet och uttalat via sin presstalesman att det tekniska samarbetet förväntas bli på bättringsvägen, senare i skedet kunde Signatech Alpines Philippe Sinault uttrycka att en återvändo till LMP2 nästa år kommer att vara aktuell efter två år med åldrad chassi ur en Rebellion i 2020 års specifikation och 2024 spås vara ett viktigt år då de skulle driva en LMDh-bil i ett försök att tampas med Porsche, Cadillac och BMW.
Porsche har släppt sin nya LMDh-modell till racingsäsongen 2023, den heter 963 och är följeslagare till de tidigare vinnarbilarna ur deras Le Mans historia (917K, 956, 962C, GT1-98 & 919), enligt pressmeddelande från Daily Sportscar kunde Thomas Laudenbach säga att efter nästan 8 000 kilometer på testprogrammet är fabrikatet från Weissach i direkt partnerskap med Team Penske på god väg till minst en jungfruresa i Bahrain innan deras första fulla satsning i olika mästerskap (FIA WEC & IMSA WeatherTech Series), det har sagts mycket om drivlinan som egentligen var hämtad ur den gamla RS Spyder LMP2: an men i dagsläget länkad med en egentillverkad KERS-system, färgsättningen inspirerades av en Dauer 962 från 1994, ja den vita basfärgen med inslag av rött och svart därtill och föraruppställningen offentliggjordes av stallets operativa chef Travis Law; det är nu klart att Laurens Vanthoor och André Lotterer gör sällskap med Dane Cameron, Felipe Nasr och lägg därför till fem andra chaffisar med erfarenhet som fabriksförare i GTE Pro respektive GT3, bland andra Michael Christensen och Frederic Makowiecki.
Ett par dagar före tävlingshelgen på Monza fick personalen hos Team Glickenhaus byta färg på bilen sedan man såg rött på Goodwood Festival of Speed senast då Porsches nya LMDh-vagn målades med identiska färger som Toyotas Hypercar, därför så tog man det djärva beslutet att byta från den röda nyansen till ljusblått som himlen eller varför inte en bättre framtid, från annat håll hade Peugeot uppgett via Autosport att man satte upp kriterierna till prestandabalansen, därför kunde man använda generatorn vid 150 km/h jämfört med Toyotans 190 km/h och således blev användningen av fjorton tums fälgar både fram och bak lika viktigt inför helgens drabbning, fabriksteamets tekniske ansvarig Olivier Jansonnie meddelade att den minimala hastigheten som används vid aktivering av bilens MGU-K flyttades fram i reglementet för att tillåta de säregna fördelarna med fyrhjulsdrift trots att däcken dras med mindre traction ut ur kurvorna och tjänstevikten på VM-nykomlingarna är en liten del tyngre än Toyotan som vann Le Mans senast.
VM-kalenderns andra halvlek har sparkat igång med träningspassen på separata hålltider med kvalet senare under lördagen, redan i fredags kunde Team Glickenhaus stå på topp med Romain Dumas bakom ratten, tidtagaruret stannade på en hög 37: a före André Negrao i den åldrade Signatech Alpine-kärran medan bäst av fabriksteamen är mycket överraskande skotten Paul di Resta ombord sin grafitgråa Peugeot 9X8 med startnummer 93, regerande Le Mans-vinnarna Toyota lägger på femte respektive sjätte placering, med all snack om andra träningspasset åt sidan så ägnar jag åt kvalet som blev lite si och så på repertoaren, sent på eftermiddagssolen här på Monza var det upplagt för en rafflande duell fabriksteamen emellan men Romain Dumas var den man som stod i vägen ombord hans nymålade Glickenhaus-bil i kampen om Pole position till söndagens race, trots bra träningstider kunde Peugeot mäkta till med bara en femte tid för Gustavo Menezes när rödflaggen kom på fel plats vid fel tillfälle då dansken Mikkel Jensens nyfixade Peugeot 9X8 fått stopp, han drogs med ett elfel som orsak till varför medan resten av fältet leds av Philip Hanssons United Autosports #22 i LMP2-klassen, i produktionsklassen fick Alessandro Pier Guidi tävlandes för AF Corse Ferrari slå Tommy Millners Chevrolet Corvette; Frederic Makowiecki som hoppar in istället för sjukskrivne Richard Lietz sa att bakdäcken fått en del graining vid utgången på Lesmo 1 och amatörklassens kvinnliga besättning Iron Dames tar hem Pole position i GTE AM med Sarah Bovy bakom ratten.
Starten på 6-timmarsloppet skedde i det glimrande solskenet då termometern klättrade snart ovan 30-strecket i luften och uppemot 45 i asfalten vilket är påfrestande för bakdäcken, när det blinkade grönt ljus för hela slanten så tog Romain Dumas kommandot vid de första varven medan de båda AF Corse-bilarna låste in som etta och två i GTE Pro för att lämna Porscharna bakom sig, sedan kom det första perioden "Kod 60" när Ferrari #54 åkte av och orsakat en kortvarig gul flagg, därefter blev hela Peugeot-lägret chockade över Mikkel Jensens elektronikstrul, hans MGU-K på sin 9X8 slutade fungera och stannade vid depåinfarten, stallchefen Jean-Marc Finot och Peugeots ordförande Linda Jackson kände sig besvikna kring det som inte skulle hända och ett allvarligt fel på bilen var problemet som skulle lösas på ett nafs men Loïc Duval i bil #94 nosade på Signatech Alpine-bilen på en tredjeplats efter att båda Toyotorna gick in i depån för ett snabbt bensinstopp, tills dess ligger Peugeoten på en femteplats bakom Brendon Hartleys Toyota precis efter förarbytet då James Rossiter hoppade in istället för Loïc Duval när "Kod 60" visades för tredje gången i detta p.g.a. skräp som låg kvar på banan.
Första perioden bakom säkerhetsbil utlöste på fel plats vid fel tillfälle för loppets ledare Pipo Derani; orsaken till varför var ju en krasch in mot Variante della Roggia där en turkosa TF Sport-trimmade Aston Martin V8 Vantage hoppade över betongkanten för högt och åkte på en rejäl smäll, en mekaniker i teamet sa att bromsklossen vänster fram slutade fungera ordentligt och vilken tur att portugisen Henrique Chaves är okej efter att ha klamrat ur cockpit helt oskadd. Halvvägs in i racet blir det återigen grön flagg sedan funktionärerna sopade bort all skräp på marken med Mike Conway i ledning och har André Negrao i bakhasorna, detta efter att Team Glickenhaus tvingas dra på sig en Drive Through-bestraffning för fortkörning under "Kod 60" tills meckarna såg att turbon började ryka och har inget val än att rotera bilen in i garaget för gott, vägen till seger har bokstavligen förvandlats till besvikelse för teamägaren Jim Glickenhaus och förartrion i laget, dubbelt AF Corse fortsatt i produktionsklassen medan Rahel Frey håller sin lila Ferrari i gott skick från ledarposition i GTE AM före Sébastien Priaulx och Mikkel Pedersen; mer uppseendeväckande var Peugeots tuffa start på VM, fransmannen Jean-Eric Vergne tvingades bryta p.g.a. fortsatta strul med bilens MGU-K medan Gustavo Menezes tappade tolv varv på ledarklungan eftersom servostyrningen började strula efter att han hoppade över betongkanten för högt in i Variante Ascari, nere i AF Corses läger har tävlingsledningen meddelat att bil #51 drar på sig en Stop & Go-bestraffning för att ha kört över sin egen luftslang, det betyder att Alessandro Pier Guidi tappar tre placeringar och Antonio Fuoco i systerbilen tar över ledningen i GTE Pro.
Sista timmen närmade sig här på Monza när Kamui Kobayashi på väg att utföra en omkörning på Signatech Alpines Matthieu Vaxivière men fått se höger bakdäck riva i bitar efter kontakt med den blåa kärran vid start och målrakan, bytte till ett nytt set däck sedan meckarna i Toyota-lägret såg att hjulupphängningen inte var slitet, domarkåren fick straffa japanen med en minuts tidstillägg för att ha orsakat en kollision, med flera minuter kvar till målflagg hade sydafrikanen Jonathan Aberdein krokat ihop med Kevin Estre i en Porsche 991 RSR men fransmannens djärva dag inte slutat på långa vägar ännu för han var med i en kuggning med Alessandro Pier Guidi precis som det hände med Michael Christensen på säsongsfinalen i Bahrain, detta renderas till en Drive Through-bestraffning för att ha nosat på Ferrarin mer än tre gånger på samma ställe, nämligen Parabolican och vid en lika glittrande solnedgång kunde Signatech Alpine vinna för andra gången den här säsongen före de båda fabriks-Toyotorna, för Peugeots del var besvikelsen ett faktum, de borde ha slagits om pallen men de elektroniska felen satte stopp till det hela, i LMP2 kunde WRT ledd av Vincent Vosse ta hem klassegern med Ferdinand von Habsburg som körde riktigt fint i sitt sista stint, i GTE Pro har det varit ett antiklimax där Chevrolet vann precis en månad efter den dystra sortin på Le Mans och i amatörklassen kunde damekipaget Iron Dames Pole position konverteras till en säker pallplats, ja en andraplats i kategorin bakom Dempsey Proton-Porschen med Christian Ried, Sébastien Priaulx och ankaren Harry Tincknell.
https://www.autosport.com/wec/news/alpine-poised-for-lmp2-return-for-2023-wec-season/10323414/
https://www.dailysportscar.com/2022/07/04/glickenhaus-in-blue-for-monza.html
https://peugeot-sport.com/2022/07/04/j-6-avant-la-premiere-course-de-la-peugeot-9x8/
https://www.autosport.com/wec/news/wec-sets-first-peugeot-bop-for-monza-debut/10333720/
https://fr.motorsport.com/wec/news/glickenhaus-pole-monza-rude-premiere-peugeot/10335548/
https://fr.motorsport.com/wec/news/alpine-renverse-concurrence-6h-monza/10336068/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar