Årgång 1989 har varit fylld med solklara höjdare blandat med en del kontroverser å sin sida, de bästa exemplen finns under kalenderns senare hälft och det hade hänt mycket vid denna tidsperiod.
Kulturellt var Berlinmurens fall till vissa en höjdpunkt att minnas, den sena novembernatten var upplagt som en väg till frihet å polemikens vägnar men till skillnad från händelserna vid Kalla krigets slut kommer jag skriva en del om skandalen som delade bilsportens finrum i två läger, det handlade om kollisionen mellan årtiondets två starkaste kort i ett och samma team, "Professorn" Alain Prost och den kvicktänkte brasilianaren Ayrton Senna.
Med strax under fem varv att återstå av Japans GP anno 1989 så krokade de båda lagkamraterna i varandra in mot Casio Triangle; Ayrton satsade på en riktig rökare på insidan men fransosen stängde dörren och omkörningsförsöket ansågs vara den mest skandalösa i Formel 1: s historia, i nästa sekund klättrade Prost ur sin bil, väljer att avbryta medan mästerskapsutmanaren skällde åt funktionärerna till starthjälp och den förstnämnde fått springa två våningar uppför trappstegen till ett snack med tävlingsledaren Roland Brunserayde om själva händelsen, efter en tillsvidare tilldelning av segern hade domarkåren valt att diskvalificera Ayrton Senna från resultatlistan och det sägs att han använde genvägen på ett inkorrekt sätt, därefter så tilldelades GP-vinsten till Alessandro Nannini i en Benetton Ford med de båda Williams Renaultförarna tvåa och trea.
Veckan därpå i ett extrainsatt toppmöte på FIA: s högkvarter i Paris hade Ayrtons överklagan avslagits, det resulterade i att han fick böta motsvarande en miljon Schweizerfranc inklusive sex månaders villkorlig dom trots att Ron Dennis sa till journalisterna inför säsongsfinalen i Adelaide "Var är likgiltigheten? Det är inte rättvist" och det var mångt och mycket en blästring i armerad sprutbetong.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar