måndag 4 juli 2022

Metallen som förbjöds av FIA

Ja, mera F1-nostalgi på ingång men mycket allvarligare inblick på vad som skedde på Mercedes motorfabrik i Brixworth, det som en gång hette Ilmor (numera Mercedes High Performance Engines).

Ur en artikel från brittiska tekniktidningen HPM som publicerats i maj 2010 konstaterade en av journalisterna att McLarens motorleverantör med full fabrikssatsning på den tiden använde beryllium på cylindrarnas kolvar tycks hellre vara en revolution än utveckling i allra högsta grad, för drygt 22 år sedan hade redaktionschefen Ian Barnsey sagt att berylliumkolvarna var en tredjedel lättare i tjänstevikt än till exempel en vanlig kolv ur Playlife-motorn från en Benetton B198, även om den avger en annorlunda avgasljud på full blås i kvaltrimmad form har de här kolvarna fått en hälsovådlig inverkan, beryllium är idag en cancerframkallande metall och orsakar kronisk lunginflammation om inte dess elastiska densitet låg på över 280 GPa jämfört med aluminiums densitet på 2.7 gram per kubikcentimeter.

Efter att Formel 1-säsongen 2001 var slut kunde Ron Dennis säga till Ilmors grundare Mario Illien att förbjuda beryllium som viktig material till den kommande bilens kraftpaket, Mercedesmotorn vid kod FO110M anses vara lättare och mer kraftfullare med vanlig avgasljud än motorn som drev McLarens modell från år 2000 till en andraplats i märkesmästerskapet och låter lika ljuvt som alla andra i startfältet.

https://www.highpowermedia.com/Archive/aluminium-beryllium

https://www.youtube.com/watch?v=xfDqIJYk48k

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar