Genom sin otroligt långa racingkarriär hade österrikaren Karl Wendlinger tävlat med en hel drös av fina bilar, bland några bra exempel återfinns F1-bilen Sauber C12 från 1993 med Ilmor-spis under huven, en Aston Martin DBR9 trimmad av Jetalliance Racing eller varför inte en Dodge Viper GTS-R som vann två raka klassegrar på Le Mans bortsett från en Audi A4 STW som tänkt bubblare på hans lista.
Den racerbil som väckte många minnen hade en logisk inverkan både på och utanför scen, bilen i fråga var en Sauber Mercedes C11 eftersom sportvagnssäsongen 1990 var den sista i Grupp C-eran före Peugeots presentation av historiens första genuina LMP1-vagn, Mercan var i en klass för sig då startfältet inkluderade en Jaguar XJR-12, en Nissan R90-CK som var kvalsnabb på Le Mans plus en armada av privatanmälda Porschar och Gordon Spices byggen men Karl insisterade enligt en artikel ur brittiska tidningen Autosport att C11: an var tänkt som den rätta trappsteget till professionell bilracing och hade inget med sitt nuvarande jobb att göra.
Under tävlingssäsongen 1990 fick Sauber Mercedes vinna sju av åtta deltävlingar, bara frånvaron på Le Mans och motorhaveriet på Silverstone stoppade fabrikatets chanser från totaldominans, likt det vi såg 1988 i Formel 1 då McLaren vann 15 av 16 deltävlingar med deras mest framgångsrika modell MP4-4 där Jean-Louis Schlesser stoppade det engelska laget från att stå högst upp på Ferraris hemmabana.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar