fredag 9 april 2021

Galnaste V8-racet någonsin

Söndagen 19 augusti 2007 på Oran Park i New South Wales var otroligt blött på radarbilderna och rätt däckval ser ut att bli den korrekta rubriken inför Race 3 för tidigare hade Mark Skaife och Craig Lowndes vunnit varsin tävlingsomgång under den pågående helgen, för första gången i V8 Supercar-historien har en ovanlig start flaggats av då två tredjedelar av fältet gick in i depån och byter till nya set regndäck före startskott, resten stannade kvar på sina startrutor med rätt sorts däck valde att lossa handbromsen och lagt in ettan.

Lowndes tog starten från och med första varvet men problemet var att slicksen fungerar inte speciellt bra på sådana väderförhållanden, där bakom fick Lee Holdsworth som tävlade för Garry Rogers Motorsport dra ifrån och upp i ledning innan det obligatoriska depåstoppet, d.v.s. byta bakdäck när det är torrt och alla fyra när det är blött inklusive extern justering av bakre hjulupphängningen, förste man att bryta loppet var Stone Brothers Racings James Courtney med ett misstänkt elfel på det sjuttonde varvet av 46 och banan var fortsatt dyngblöt runtom, många riskerade att sitta fast i gyttjan och som direkt försvarslinje blir säkerhetsbilen inkallad på grund av en krasch som drabbade Jason Bright; efter första omstarten fick Dean Canto i den andra GRM-bilen snurra baklänges på egen hand någonstans mellan kurva 6 och 7, med ännu en omstart har succén från Race 1 vänt till katastrof för veteranen Mark Skaife vars chanser till en vunnen omgång slutat i en lätt växling av målarfärg med Greg Murphy, slungade sin HRT-bil baklänges och blev strandsatt i sandfållan.

Flera varv senare har framvagnen på Jamie Whincups Ford BF Falcon fått en rejäl buckla, orsaken till varför var att han körde på en av Jack Daniels-bilarna, med åtta varv kvar åkte Mark Winterbottom av före sista kurvan som är en vänstersväng i uppförsbacke, än en gång hade säkerhetsbilen vistats på banan för sanering av all skräp som låg kvar på banmarkeringen, de tre sista varven innehöll mycket spänning innan den rutiga flaggan utom Cameron McConville som valde att parkera sin Supercheap Auto-sponsrade Holden VE Commodore med allvarliga skador på framvagnen, en då artonårig Shane van Gisbergens V8 Supercar-debut gick som ett läroår innan Ross och Jim Stone värvade honom som tänkt ersättare till Russell Ingall inför säsongen 2008, efter 46 varv på blött väglag har Lee Holdsworth tagit hem segern i Race 3 och därmed samlar han flest poäng till att vinna hela deltävlingen med 47 inräknade poäng, Craig Lowndes blir tvåa med näst flest poäng och Ford Performance Racings Steven Richards avslutar helgen som trea.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar