torsdag 29 april 2021

Herrgårdsvagnar i tävlingssyfte

När BTCC förknippas med hjul mot hjul-racing och klassiska omkörningar hade majoriteten av startfältet utvecklat sedanmodeller från varsitt fabrikat till en äkta tävlingsbil, men om en herrgårdsvagn fick deklarera sin entré på tävlingsbanorna kunde ett svenskt bilmärke visa sin PR-trick.

Volvos första säsong i BTCC skedde år 1994 i en tillsynes kantig kombi som trimmats av Tom Walkinshaws imperium, den raka femman ur en vanlig 850 klämde hela 280 hästar, kördes i bara ett år innan sedanen började så småningom bli alltmer bättre med tävlingssegrar på kontot.


20 år senare var det Hondas tur att färdigutveckla en vanlig Civic Tourer till en potent standardvagn, även den fick köras i bara ett år av Gordon Shedden och Matt Neal men den stod högst upp på pallen fyra gånger, tre av segrarna gick till skotten och därmed knep bronset bakom Jason Plato och Colin Turkington.


Subaru var synonymt inom rally med tre förartitlar på glansdagarna (Colin McRae, Richard Burns & Petter Solberg), i standardvagnsracing däremot är det inte mycket att tänka om med bara deltagande på Nürburgring 24 timmars ända tills Warren Scott från BMR Racing kom på en jättebra idé, varför inte bygga om en Subaru Levorg kombi och trimma om hela drivlinan innan den ska på racerbanan.

I fyra säsonger hade Subarus klassledande herrgårdsvagn blivit en stor succé, i sin debutsäsong hade bilen vunnit sex segrar, Turkington hade fem och Jason Plato vann i Knockhill, därefter var BTCC-säsongen 2017 ett genombrott för BMR Racing med Ashley Sutton som tog hem mästerskapstiteln efter sex vunna deltävlingar medan hans lagkamrater vann en deltävling vardera, året därpå kunde Ashley ännu en gång vinna sex gånger men räckte bara till en fjärdeplats totalt eftersom förstaplatsen på Race 2 i Knockhill fråntogs p.g.a. ett underkänt test i rutinkontrollen och 2019 var det nog sista gången vi ser en kombi högst upp på pallen innan stallet lämnade fabrikssatsningen till fördel att utveckla en Infiniti Q50 som drivs av Laser Tools Racing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar