torsdag 8 april 2021

Lotus bästa sportbil lämnar fabriken

Idag går bilvärldens kanske bästa prestandamodell i graven efter en kvartssekel på fabriken i Norfolk och värmt alla Lotus-älskares hjärtan, modellen i fråga var den omåttligt populära Elise.

Sedan 1996 hade Lotus lilla sportbil varit det första moderna försöket på att återuppliva en öppen lättviktare med spänstig väghållning som tidernas klassiker Elan mäktade till på 60-talet, allt resulterade i att den första generationens Elise vid tilltalsnamn S1 framstod som ett underverk designad av Julian Thompson, när S2: an släpptes 2002 var den mer potent i kraftåtgången, lika snygg som originalet exteriört och den enda skillnaden var att motorkomponenterna ur Rovers K-Serie byttes ut till 1.8 liters spisen ur en Toyota MR2 för att få skjuts på försäljningskurvan någon annanstans än Europas konkurrenskraftiga marknad.

Elise S3 som kom redan 2010 förblir den sista i sitt slag då bolagets ledning fått se dess försäljningskurva dala ner till en absolut nedgång, Elise och dess syskon Exige och Evora kommer spendera sina sista utvecklingsdagar före nedläggning innan Type 131 visas för allmänheten när elektrifieringens program skulle pågå för fullt.

För mig som modern Lotus-entusiast har jag på Gran Turismo-serien i TV-spelens värld kört en mörkgrön Elise S1 respektive den banfokuserade Elise S2 111R, båda har en sprudlande väghållning, knivskarp svängradie vid kurvtagning, en vindsnabb accelerationstid à la Formel 3-bil och en uppfinningsrik hjulupphängning som inte flexar på höga farter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar