torsdag 25 juli 2019

Blandade känslor i vardera del av motorvärlden

Redan under morgonen svensk tid kunde Renaults australiensiska marknadschef Anouk Poelman säga att Garry Rogers Motorsport som driver de två stycken Mégane TCR kommer bli speciallackerade på grund av deras länk till bilsportens arv respektive de gatlegala bilarna i vardagslivet.

Delägaren Barry Rogers har i överlag sagt sitt om fabrikssatsningen i TCR Australia, stallet som driver både Alfa Romeos och Renaults bilar varit stolta över de goda nyheterna som skrevs i pressen och genom åren hade laget fått njuta av teknisk support från varje biltillverkare sedan starten 1963.

I Australian Super Touring tävlade man med Alfa Romeo de två första åren före fabrikssatsningen med Nissan, i V8-åren körde laget med Holden trots att de blev tillkallade ett satellitteam innan Christian Dahl kom fram och säkrat ett treårigt kontrakt med Volvo från och med 2014 ända tills man återvände till Holdens bilar efter uppehållet.

https://www.touringcartimes.com/2019/07/25/renault-australia-increase-support-garry-rogers-motorsport/

Allra mest känslosamma nyheter under morgontimmarna var såklart Audis bekymmer kring det kritikerrosade fabriksinblandningen i TCR-VM.

Oliver Hoffmann som är Audi Sports VD uttrycker att man ser TCR som ett framgångsrikt mästerskap där modellflottan bara växer och växer med tiden men nu fick dem lite bakläxa bara för att Lynk & Co hade en annorlunda approach i konceptet än vad andra tillverkare gör och på tal om deras satsning för 2020 är det klart att Audi tackade nej till nya Hypercar-klassen på Le Mans men har fullt fokus på DTM och Blancpain GT-serien.

https://www.touringcartimes.com/2019/07/25/audi-sport-concerned-manufacturer-involvement-tcr/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar