lördag 13 juli 2019

Sagan om Renault Espace - Del 5

Den här veckan kommer jag berätta om fjärde generationen av Renaults bästsäljande familjebil med ny design och konstruktion från och med flytten till en ny fabrik.


2002 var kalenderåret då en ny generation Espace hade världspremiär på bilsalongen i Paris, den här bilen är 100% Renault i mina beräkningar eftersom den var byggd i Sandouville som är Renaults gemensamma fabrik där mellanklassbilen Laguna och lyxbilen Vel Satis är konstruerad efter flytten från Romorantin-Lanthenay.

Renaults produktansvarig Beatrice Foucher hade sagt att i Espace IV använder man moderna material som möter de nya reglementen för trafiksäkerhet, speciellt fotgängarskydd, bilens monocoque är gjord av aluminium tillsammans med dörrpanelerna respektive motorhuven och kofångare i kevlar precis som bakluckan.

I EuroNCAP: s krocktest har Espace IV fått fem stjärnor plus de högsta poängen i fotgängarskydd även om lokalkonkurrenten Peugeot 807 också fått full pott men några månader senare efter omprövning.

Designen på Espace IV är lite lik Vel Satis i framvagnen och interiören är ommöblerad för att anpassa den ljusa och luftiga kvalitén, precis som föregångaren är instrumenteringen fortsatt centralt placerat om inte navigationssystemet kostade extra i modellutbuden Authentic respektive Expression och precis som i Laguna och Vel Satis är nyckelkort och Stop & Start-knapp som gäller i en modern Renault.
I den här bilen fick man också fortsätta med att använda avtagbara stolar för mer utrymme men fransoserna blev slagna av största konkurrenten från Tyskland Opel Zafira som hade en fällbar tredje sätesrad.

Motorutbuden varierar mellan tre bensinmaskiner och fyra dieslar i första fasen av Espace IV mellan säljstarten 2002 och in mot slutet av 2011, i toppmodellen Grand Espace Initiale återfinns två nya motorer hämtade från Vel Satis, en 3.5 liters V6: a på 245 hästkrafter länkad med en modern sexväxlad automatlåda från brittiska Xtrac och den sexcylindriga dieseln på tre liter och 180 hästar är länkad med en femväxlad automat ur Laguna men de flesta tjänstebilister föredrar turbon på två liter och 165 hästar tillsammans med tvåliters dieseln för bättre bränsleekonomi.

Ansiktslyftningen skedde under våren 2012 då nederländske designern Laurens van den Acker anlände till ritbordet för att göra en kosmetisk ändring på framvagnen med en ny grill och nya benämningar på olika modellutbud som instegsmodellen Emotion, Dynamic ersätter alltså Privilegium och Alyum ersätter Expression.

Efter tolv år på tronen har Espace IV sålts i över 370 000 exemplar trots den hårda konkurrensen från Opel respektive Ford, Volkswagen och PSA-gruppen.


Här är presentationsfilmen om Espace IV årgång 2002

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar