lördag 6 juli 2019

Sagan om Renault Espace - Del 4

I dagens avsnitt ur denna serie kommer jag skriva berättelsen om Frankrikes nationalhjälte inom MPV-segmentet och till mitten av 90-talets mest omtalade klassiker som nådde kulmen av Renaults samarbete med Matra.


Oktober månad 1996 på bilsalongen i Paris visades för första gången den nya generationens Espace, den tredje i ordningen under dess interna kod P52 eftersom representanter från Renaults ledning respektive Matras ordförande Jean-Luc Lagardère åkte dit för att förhandsvisa de tre prototyper som skickades från Renaults designcenter.

Formspråket på Espace III är typiskt Patrick Le Quément som var med från första början då han vann biltillverkarens designtävling 1995 långt innan lansering, de föregående modellerna hade drag av skåpbilen Trafic respektive R25 men i den här bilen så påminner framvagnen om en samtida Renault Laguna, speciellt på framlyktorna, kylargrillen och främre kofångaren även om de anställda hos Matra fortsatte att använda galvaniserad stål i rörramschassit och kompositmaterial till motorhuven, dörrarna och bakluckan.

Enligt Philippe Guédon har målet att "sedanifiera" familjebilen blivit uppnådd genom ny design av interiören och renovering av mångsidigheten.
Instrumentpanelen på Espace III är något av en high-tech pryl i mitten av 90-talet med ett centralt placerat display och för mig är detta början på telematikens tid, handskfacket är tvådelad, översta delen huserar fjärrkontrollen till bilradion med CD-växlare och på den undre delen förvarar man lunchlådor om man är hungrig.

Jag tycker designmässigt att tredje generationens Espace är MPV-segmentets motsvarighet till ett snabbtåg och från och med 1998 hade Renault lanserat Grand Espace med längre axelavstånd och som vanligt sju säten.

Modellutbuden RTE, RXT och RXE V6 pågick från säljstarten 1997 till slutet av december 1999 och i skymundan av ändringen till det nya årtusendet fick Renaults ledning byta ut bokstavskombinationerna till en mycket enklare utbud, instegsmodellerna hette på den tiden Authentic och Expression, Privilegium ersatte bokstavskombinationen RXT och den allra lyxigaste utbudet fick namnet Grand Espace Initiale med tre motoralternativ.

Fyra motorer fanns att tillgå i Espace III, bland annat en bensinmaskin på två liter, i de första årsmodellerna hade motorn bara 115 hästkrafter men senare blev den bytt till en motor hämtad från Volvos populära S40 som hade 140 hästar eller 103 kW, bortsett från Volvomotorn fanns en 2.2 liters dieselmaskin i två olika utföranden, en på 115 och en på 130 hästar.
V6: an är så pass sällsynt att RXE-modellen respektive RXT hade en PRV-maskin ur en Alpine A610 som finjusterats till att utveckla 170 hästar men den nyare sexcylindriga motorn som monterades i Grand Espace Initiale var byggd på motorfabriken i Viry-Châtillon och utvecklade hela 194 hästkrafter.

Sista exemplaret av tredje generationens Espace rullades ut ur Matra-fabriken i Romorantin-Lanthenay den 23 oktober 2002 och det är en mörkgrön Espace Privilegium med 2.2 liters diesel och 16 tums aluminiumfälgar, idag finns det ultimata exemplaret kvar på museets monter.

Efter cirka 365 323 bilar som tillverkats på Romorantin-Lanthenay har storyn om Renaults samarbete med Matra tagit slut efter totalt 874 242 exemplar och nästa kapitel kommer bli lika framgångsrikt i eget regi som i de föregående åren.




Här är en film om tillverkningsprocessen av Espace III


Intervju med Patrick Le Quément om designstudien och förarinriktning årgång 1997


Provkörning av Grand Espace Initiale i Frankrike med Richard Hammond 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar