5. Lotus Elise S1
September 1994 har Lotus Cars ledning godkänt ett nytt namn på den kommande roadstern som skulle ersätta den framhjulsdrivna andra generationens Elan och detta gick under interna koden M111.
Projekt M111 som det hette i Lotus-språk hade en annorlunda chassikonstruktion än föregångaren för att ingenjörer från fabriken i Hethel reste till Danmark för att få tag på tillräckligt med aluminium som skall svetsas till ett starkt chassi under glasfiberkarossen, resultatet blev ganska markant att hjulupphängningen är nykonstruerad både fram och bak medan motorn sitter i mitten för bättre viktfördelning och spänstigare kurvtagning respektive en snabbare acceleration från 0 till 100 km/h.
Glasfiberkarossens design ritades av lokalhjälten Julian Thompson med sin högra hand Richard Rackham och formen på den lilla bakhjulsdrivna öppna sportbilen är en riktig 90-talsklassiker, luftintaget påminner om gamla Lotus Elite, kylaröppningen har lite drag av Ford GT40 och bakvagnen är rundare än föregångaren Elan.
Motorn i Elise S1 är hämtad från en Rover 400 utan överladdning, slagvolymen är på 1.8 liter och utvecklar 122 hästkrafter i originalversion länkad med en femväxlad låda byggd av Hewland, i 340R som kom år 2000 har lägre vikt än originalet, d.v.s. 701 kg istället för 725 och antalet hästar har ökat från 122 till 176.
På bilsalongen i Frankfurt 1995 har den nya bilmodellen presenterats till journalisternas respektive publikens förtjusning och det var därför som Elise är uppkallad efter dåvarande ägaren Romano Artiolis sondotter Elisa Artioli, mellan säljstarten 1996 och slutet på våren 2001 var Elise S1 en jättesuccé, inte bara i Storbritannien utan över hela Europa.
Här är ett inslag om Lotus Elise S1 med Tiff Needell på klassiska Top Gear 1996
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar