måndag 29 juli 2019

Spionskandalen i Formel 1

F1-säsongen 2007 har kantats av en jätteskandal, en ganska allvarlig sådan, fallet gick under namnet "Stepneymålet" efter den före detta medarbetaren hos Scuderia Ferrari Nigel Stepney.

Inför Frankrikes Grand Prix 2007 har Scuderians presstalesman Luca Colajanni pratat med tingsrätten sedan Carabinieri gjorde en utredning kring vad som hände i fabriken, allt detta var relaterad till hur Stepney fipplade med bränslemunstycket före det viktiga racet i Monaco.

En annan kändis i paddocken som tingsrätten i Modena hade skopat fram i brottsrubriceringen är McLarens chefsmekaniker Mike Coughlan, anklagelserna trädde veckan innan Storbritanniens GP när Kronofogden gjorde en husrannsakan, därefter var det bekräftat att de hemligstämplade dokumenten blev faxade från Maranello samtidigt som Stepney fick avgå från personalposten.

I ett extrainsatt möte med Internationella Bilsportkommittén har FIA sagt att McLaren var dem som stal de hemligstämplade dokumenten, därmed har de brutit mot regeln i artikel 151C men Ferraris presstalesman skickat en pik åt brittisk tabloid att beslutet var omöjligt att förstå.

Ungerns GP 2007 var fullkomligt skandalöst, Fernando Alonso bestraffades för sitt taktiska regelbrott i lördagens kvalpass och i och med Lewis Hamiltons tiopoängare har teamet kammat noll poäng, i samma tävlingshelg har det framgått att McLarens testförare Pedro de la Rosa hotade sina medarbetare att växla e-postmeddelanden om Scuderian i olika ämnen.
Före de två kommande racen i Turkiet respektive Italien var Renault, BMW och Toyota inblandade i skandalen men värt att veta de tre andra lagen röstade ja till att bestraffa McLaren dyrt medan Red Bull Racing dementerade alla kommentarer om vad som pågick utanför scenen.

Tre dagar innan Belgiens Grand Prix har McLaren blivit bestraffade efter rättegången på FIA: s högsta domstol i Paris, laget bötfälldes med stora summor och blivit av med poängen i märkesmästerskapet, efter säsongens slut blev Renault bötfällda efter det extrainsatta mötet med Bilsportkommittén gällande regelbrottet och mindre än två år senare tvingades Mike Coughlan respektive Paddy Lowe betala cirka €180 000 i kompensation sedan fallet i den italienska tingsrätten lades ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar