torsdag 4 juli 2019

Fabriksinblandning som största problem

TCR-VM har varit en av de mest spännande mästerskapen i bara två års mellanrum men redan där har sprickor mellan fabrikaten och WSC-gruppen blivit ganska vidöppet med Hyundais förbundskapten Andrea Adamo som hotar att lämna mästerskapet på grund av osäkerhet kring ledningens utgångsläge.

Det har sagts att alla biltillverkares pressuttalanden lyfter frågor på hur bra deras insatser hade varit men för Lynk & Co är det lite annorlunda eftersom de är mer fokuserade på tävlingsresultat och varumärkets image.

Andra tillverkare som till exempel Audi, Seat och Honda kände sig oroliga i den nuvarande aktiviteten på paddocken och den tillverkare som låg bakom motiveringen till fabrikssatsning är just Lynk & Co som köptes upp av svenska Cyan Racing.

För säsongen 2019 hade Hyundai rätt att driva fyra bilar, två från respektive läger (BRC Corse & Lukoil Racing), Honda gör samma approach med fyra stycken chassin, två av Dominik Greiners stall och två som drivs av Paul Yips lag, Volkswagen driver fyra bilar från samma kundleverantörer, samma sak gäller för Audi men i ett annorlunda regi, två från Leopard Racing och två från fabrikssatsande Audi Sport Team Comtoyou.

Källan till problemet med Lynk & Co och deras satsning är att de fyra förarna i laget är utvalda fabriksförare och Cyan Racing är fortsatt en självständig organisation sedan VD: n Christian Dahl sålde Polestar till Geely Group två år innan VM-titeln bärgades i Qatar.

https://www.touringcartimes.com/2019/07/03/feature-solving-problem-like-manufacturer-involvement-wtcr/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar