fredag 19 juli 2019

Sagan om Renault Espace - Del 6

I det sista avsnittet så blickar vi framåt till den nuvarande generationens Espace och vad som hade ändrats gentemot föregångaren.


Under Laurens van den Ackers ledning har Renaults designteam byggt en studie på vad Espace generation 5 skulle se ut på bilsalongen i Frankfurt 2013, konceptbilen hette Initiale Paris och inte är direkt släkt med designstudien från 1995 med samma namn.

Exakt ett år senare är Espace V på riktigt hade världspremiär i Paris med en annorlunda arkitektur än den föregående generationens kärra.
I den här bilen har fransoserna fått byta inriktning på vilken biltyp den skulle hamna och valet föll på namnet "Ludocross" som är en korsning mellan en SUV och en MPV.

Espace V är något längre än sin föregångare men lite lägre i höjd, under aluminiumchassit är de mekaniska komponenterna hämtade från andra modeller som till exempel bakbromsarna, krängningshämmare fram och kuggstång från en Clio, kardanaxeln från samma modell och bakre hjulupphängning med förstärkt bärarm kommer från kompakta crossovern Captur.

Motorerna är nästan densamma som i Captur trots att tjänstevikten är 180 kg lägre än föregångaren Espace IV, bland modellutbuden ingår dieseln på två liter i mellanklassen Intense respektive instegsmodellen Zen och lyxvarianten Initiale och i alla modellutbud är det bara att välja mellan en sexväxlad automatlåda även om bensinmotorerna är länkade med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda från tyska ZF Sachs som gör att bränsleförbrukningen förblir lägre.

Sedan 2015 har den franska taxitjänsten utsett Espace V till vinnare av årets taxi och ett år senare har biltestsajten L'Argus delat ut ett pris till samma bil för att bli korade med utmärkelsen "Årets MPV".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar