onsdag 3 juli 2019

Världens bästa cabrioleter - Del 2

Den här veckan är det dags att lista ut två bilar som skall in på min ranking, denna gång en modern bil och en gammal klassiker från 90-talet.

8. Volkswagen Eos


2006 tillkom uppföljaren till föregående generationens Golf Cabrio och VW-koncernens ledning hade givit Eos som nytt namn i plåtcabb-segmentet eftersom den härstammar från gryningens gudinna i den grekiska mytologin.

Slovenske designern Robert Lesnik var den som formgivit Volkswagens nya moderna cabriolet som nästan ofta konkurrerar med Renaults mycket omtalade Mégane med glastak, Volvo med andra generationens C70 och Ford med den riktigt sällsynta Focus Cabrio.
Axelavståndet i Eos matchar Golf V och kompakta sedanmodellen Jetta även om den delar motorkomponenter med Golfen som referens.

Sex motorer fanns att tillgå varav fem bensinare från 1.4 liter med fyra cylindrar till den mycket tillräckligt starkare VR6-motorn på 3.2 liter hämtad från Golfs värstingmodell R32 och utvecklade hela 184 kilowatt länkad med en 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Men det fanns ett allvarligt problem, de tidiga årsmodellerna hade blivit återkallade på grund av läckage i ena änden av plåttaket och från och med våren 2009 skedde uppdateringen som gjorde att taken kan stängas ordentligt och förhindra åkomman.

Tyvärr efter snart ett årtionde har Volkswagen Eos gått ur produktion efter cirka 230 000 exemplar tillverkade i Palmelas fabrik i Portugal.

7. Fiat Punto Cabrio


Italienska formgivarna Bertone har specialbyggt Fiats första generation av deras populäraste småbil Punto i öppen version, vanliga Punto gjorde en storartad debut 1993 medan Punto Cabrio såg dagens ljus ett år senare på Fiats designcenter i Mirafiori utanför centrala Turin.

Förr i tiden var cabrioleter med tygsufflett en trend, speciellt under 90-talet när Bertone slogs med lokalkonkurrenten Pininfarina om vem som byggde den bästa bilen med tygsufflett, vissa påstod att Peugeot 306 Cabrio var klart snyggare, andra säger att Punto Cabrio är den mest definitiva valet ute på sommarvägarna och statistiken säger att Punto Cabrio-ägare har det mycket roligare i hetluften än andra cabriolet-ägare där hemma i Italien.

Cabrio-versionen var tillgänglig i bara två modellutbud, ELX respektive SX, den tidiga årsmodellen hade en 1.6 liters bensinmotor på 90 hästar innan den ersattes av en mindre motor på 1.2 liter och 16 ventiler med mycket karaktär.

Bland de 3.5 miljoner Fiat Punto som sålts över hela världen är 55 000 cabrioleter fram till avslutningen då den nya andra generationens modell kom fram redan i september 1999.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar