tisdag 16 juli 2019

Tidernas största comeback

Dagens bilsportkolumn kommer handla om Tiago Monteiros väg från den långvariga sjukskrivningen till den efterlängtade återkomsten på racerbanan ända upp till pallen på hemmaplan.

Onsdagen den 6 september 2017 var den då 40-årige portugisen inblandad i en mystisk olycka på Circuit de Catalunya men mindre än två år senare efter en lång rehabilitering åkte han för KC Motor Racing Group i en Honda Civic Type-R och tog hem ett välförtjänt seger framför hemmapubliken på Vila Real med hjälp av en tidig användning av jokervarvet.

Ingen kommer jämföra Tiagos återhämtning med Robert Kubicas rehabiliteringsprocess med den svåra armskada som han ådragit 2011 i en rallytävling.
Övervakningsbilderna på den gamle Midland F1-chaffisens olycka är fortfarande arkiverat av filmteamet och enligt honom är orsaken till den allvarliga kraschen att bilen tappade bromsverkan, det är den mest udda grejen som kommer tämligen hända precis som ett plan tappar lyft och förblir ostabil.

Olyckan var den värsta i standardvagnshistoria, de allvarligaste skedde på AVUS i Berlin där eldsvådan som inträffade Jon Winter 1994 och ett år senare Keith O'Dors dödsolycka.
I S2000-eran från 2001 till 2017 fanns det bara en som avlidit, i Macau har Philip Wing varit med om en allvarlig krasch vid utgången på Mandarin Bend under ett träningspass.

Efter säsongsfinalen i Qatar där Thed Björk och Volvo blev världsettor har Tiago sagt att han fick en mängd med stöd från världens alla hörn, brev, filmklipp, e-post och även sjukvårdare respektive folk från bilsportens brödraskap vill att han kommer tillbaka så snabbt det bara går.

Därefter kunde han stå på sidlinjen som mentor till en ung belgare vid namn Benjamin Lessennes och senare i årgång 2018 efter 415 dagars rehabilitering gör han en otrolig comeback på racerbanan i TCR-VM: s näst sista deltävling på Suzuka där Alfa Romeo skrällde med seger i Race 1 genom f.d. GP2-stjärnan Kevin Ceccon i rodret.

På Vila Real efter första varvet åkte Tiago förbi tjugoåringen Attila Tassi som får problem med hjulupphängningen och i och med att 2019 blivit renderad som den mest konkurrenskraftiga säsongen i VM-historia har denne fått stå högst upp på pallen mycket till glädje från hemmafansen.
Det var inte hans eget fel att avstå från resten av året men rent beprövat att han är en riktig fighter och det är det som gör att hans väg till seger efter månader av rehabilitering en dröm i uppfyllelse.

https://www.touringcartimes.com/2019/07/12/tiago-monteiros-comeback-win-near-death-one-motorsports-greatest-moments/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar