onsdag 17 juli 2019

Världens bästa cabrioleter - Del 3

I veckans inslag är det väl dags att skriva en liten historielektion om bilar med öppet tak, den här gången en cabriolet med tolv skönsjungande cylindrar.

6. Aston Martin DB9 Volante


DB9 Volante som namnet anger är cabrioletversionen av Aston Martins omåttligt populära sportvagn, världspremiären skedde i våren 2005 sedan designteamet ledd av danske formgivaren Henrik Fisker valde att utveckla en styvare chassi med förstärkningsbalkar för att få plats med bara två säten och en tygsufflett.

Bilen är 90 kg tyngre än vanliga sportcoupén eftersom säkerhetsgrunden var enligt pressmeddelandet från biltillverkarens VD att störtbågen inte kan frånkopplas och gör att bakre plastrutan blir knäckt om man voltar.

På den mekaniska sidan är motor och växellåda densamma som i vanliga DB9, en V12: a på sex liter som utvecklar 466 hästkrafter länkad med en 6-växlad halvautomatisk låda men toppfarten är elektroniskt begränsat till 250 km/h för att lätta åkomman med bakvagnens kursändring i höga farter.

Typen av däck som anpassar 19 respektive 20" aluminiumfälgarna är Pirellis högprestandadäck med olika koder och för bättre bromsverkan använder biltillverkaren keramiska bromsskivor fram och bak respektive bromsok med sex kolvar fram och fyra kolvar bak.

Många tycker att DB9 Volante är snäppet coolare på Monte Carlos gator även om sportcoupén har racing i blodet med klassegrar på Le Mans 2005, '07 och '08 och jag tycker att den här bilen har tillräckligt med charm som den vanliga bilen alltid gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar