AF Corse fick tidigare utföra provkörningar av Ferraris LMHy-bil som kommer att VM-debutera redan nästa år på Sebring med försäsongstesterna respektive 1 600 km-loppet inom en veckas mellanrum men precis innan förhandsvisning av den riktiga produkten hade Graham Goodwin på dailysportscar.com publicerat en liten insändare om en skiss som ritats av sin brittiske kollega, nämligen den grafiska konstnären Daniel Hounsell.
Vid första anblick kunde Daniel skriva detaljerat hur olika delar på karosseriet fungerar både prestandamässigt och aerodynamiskt, framifrån kommer helljusen monteras tätt intill de smala LED-lyktorna, på sidoprofilen så finns det ingen lucka mellan främre hjulhusets överhäng och sidepodsen för extrudering av turbulent luft, de små rektangulära antennerna är tillgängliga enligt FIA-reglemente inklusive möjlighet till att ha en mer prominent luftintag bakom sittbrunnens taklinje, motorhuvens hajfena ser smalare i dimension än det vi såg på Porsches LMDh-vagn och bakspoilern får lite vibbar ur klassikern Ferrari F40 med de där gälarna i ändplattans undre del.
I ett tidigare inlägg skrivet av Gary Watkins på Autosports redaktion fick Scuderians Hypercar kört hela femtusen kilometer under sommarens testkörningar på Autodromo Enzo e Dino Ferrari utanför Bologna, enligt uppgifter kunde Antonello Coletta från Ferraris kundleverantörsavdelning Corse Clienti säga att det tekniska teamet kände sig nöjda med resultatet men vet att vägen dit är ganska lång, regelverket lyder till viss del att en LMHy eller LMDh-vagn måste vara homologerade tills den sista minuten före nästa års säsongsdebut på Sebring, ja med minst 30 dagar före ankomsttiden om man räknar rätt.
Parallellt så slutfördes de fortsatta testerna på portugisisk mark med mycket feedback från ingenjörsteamet sedan Miguel Molina och James Calado skiftade rattfattning mellan avgångstid på schemat i och ändringarna på väderradarn, härnäst i programmet kommer AF Corse vidareutveckla Ferraris Hypercar på Circuit de Catalunya precis före världspremiären på Autodromo Enzo e Dino Ferrari utanför Bologna.
https://www.dailysportscar.com/2022/07/21/ferrari-hypercar-rendered.html
https://www.dailysportscar.com/2022/09/28/ferrari-hypercar-completes-portimao-test.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar