lördag 8 oktober 2022

Hyllningen till Peter Brock

Det har gått sexton år sedan Peter Brock gick bort i en tragisk bilolycka hösten 2006 på en specialsträcka i rallytävlingen Targa Tasmania, flera veckor senare på Mount Panorama så hyllades den niofaldige Bathurst-vinnaren stort av förare och personal som stått nära honom, man började med en parad där hans vinnarbilar åkte runt den 6.2 kilometer långa berg- och dalbanan och titta på det här, det var ju taget som en scen ur Steve McQueens film om Le Mans 24 timmars.

Före hans emotionella seger över 161 varv så körde Peters gamla mentor Craig Lowndes en Holden Torana GTR XU-1, bakom V8 Supercars officiella säkerhetsbil fick James Brock; son till den framlidne standardvagnsstjärnan ratta en trimmad kopia av en Austin A30 och precis bakom tråcklade en gul Holden L34 Torana från 1975 där segern i en privatanmäld bil kändes som en lättnad sedan han lämnade fabriksteamet p.g.a. Harry Firths kontrollering av firman, årgångarna '78, '79 och '80 blev en jättedominans, inte minst när en Holden A9X Torana hade klassats som den mest ikoniska tävlingsbilen inom australiensisk standardvagnsracing, den senare modellen (VC Commodore) kördes av brodern Phillip genom Sulman Park och Reid Park, mellan 1982 och '84 hade samarbetet med Larry Perkins lett till ännu en hat-trick och karriärens mest speciella vagn var just en Holden VL Commodore från 1987 i Mobil 1 Dealer Teams färgsättning, storyn kring varför han lämnade GM: s ledning var den där hätska "Kristalldebatten" efter inventering av polarmolekyler i hans hemliga verkstad.

Tusentals fans kom till Mount Panorama för att hylla den störste i bilsportens värld genom en gudstjänst och tyst minut innan förarekipagen spänner fast säkerhetsbältet och låta motorerna vråla i uppemot 250 km/h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar