Från och med 2023 kommer förarkategoriseringen inom GT-racing på elitnivå ändras markant efter att de första dokumenten gällande ärendet hade publicerats av eventorganisationen SRO ledd av franske investeraren Stéphane Ratel.
I en av PowerPoint-sidorna så uttryckte en högt uppsatt ledamot inom Internationella Bilsportförbundet (FIA) att definitionen på de nya licenskraven gick under en långvarig process redan innan första deltävlingen av GT Challenge Europe Sprint Cup, man befordrat meddelandet vidare till just förarkommittén med en större konkret fråga som på en budgetreform av något slag, därmed kan tankekartan delas in i fyra licenskategorier och här är en kort summering på dessa:
Platinalicens ges till enbart de världsetablerade chaffisarna som haft superlicens i Formel 1, långloppsracing och V8 Supercars med extra kriterier.
En gyllene licens innehas av huvudinriktade förare med stor erfarenhet i fler än tre säsonger på de små formelbilsklasserna.
Innehavare av en silverlicens definieras till förare som är under 30 års ålder som haft FIA: s officiella tävlingslicens i över ett år och som börjat racingkarriären med crosskart eller rallycross.
Äldre förare, de som är över 30 och har en civil karriär mitt emellan kommer ta med en bronsfärgad licens och har tillräckligt med stålar för att delta i Spa 24 timmars det kommande året.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar