I en studie som Folksam uppger via Teknikens Värld att flera yrkesförare kör alldeles för fort i en snabbare takt, hastighetsöverträdelserna i överlag kostat mer än 70 liv per år enligt den senaste undersökningen, alltså 9 km/h över maxgränsen på 110 knyck i motorvägar, 70 på allmän väg och 30 i stadstrafik där den högsta andelen blev noterade.
Anders Kullgren på Folksams högkvarter säger via en intervju med biltidningens kolumnist Jan-Erik Berggren att de kraftiga ökningarna har slagit larm åt oskyddade individer på plankorsningar, såsom mopedister och fotgängare men yrkeschaffisarna är de mer riskfyllda trafikanterna än vanliga pendlare trots rapporteringarna som gjorts på fem års tid och olika företag har ett stort ansvar där trafiksäkerheten påstås vara ett viktigt ledord med trolig exempel på realistiska tidsscheman.
Kollektivtrafikens rederier Keolis och Nobina har mindre trafiköverträdelser medan flera taxibolag och logistikföretag var ansvariga för de högsta siffrorna enligt grafik, idag har busschaffisar över hela Sverige använt sig av "Geofencing" där föraren ger en indikation att områden med en viss hastighetsbegränsning men också rent tekniskt hindra fordonet från en potentiell trafiköverträdelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar