På Vi Bilägares redaktion uttryckte Magnus Kvandal att de dyraste bilarna fick sämre betyg i ADAC: s test på olika bilars förarmiljöer beroende på dess arkitektur, med det sagt hade infotainmentskärmarna ersatt knappsatserna på nutida vagnars instrumentpaneler trots flera fördelar men är mer krävande att hantera under färd och gör att förarens ögonvrå pekar neråt istället för rakt fram vilket distraherar andra trafikanter, tidigare i själva inslaget hade en gammal Volvo V70 årsmodell 2006 slagit de elva nya tillskotten i användarvänlighet och allting summeras att det var bättre förr.
ADAC: s forskarteam anställde 24 försökskaniner till att utföra ett liknande test som vi svenskar gjorde i somras, alltså uppdraget att reglera bilens inställningar under färd i 40 km/h och resultatet talade sitt tydliga språk, Tesla Model 3 orsakade mer distrahering än andra bilar i undersökningen och fick svaga betyg i säkerhetsfunktioner och hantering av luftkonditioneringen, samma sak gäller för Mercedes A-klass i fjolårsspecifikation medan Mazda 3 klarade sig undan eftersom varningsljusen är lätt att komma åt och även fått beröm för sitt fysiska vred på klimatanläggningen.
Pekskärmstestet blev som sagt en jättesnackis världen över, speciellt i tidningar som franska L'Automobile Magazine eller varför inte tekniksajter från Mellanöstern respektive Australien i och med att Vi Bilägares redaktionschef Niklas Carle uttryckte att koncentrationen lutar åt körningen, inte åt pekskärmens huvudmeny.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dyraste-bilarna-samst-i-tyskt-test-av-forarmiljoer
https://www.vibilagare.se/nyheter/vi-bilagares-test-av-pekskarmar-blev-en-varldsnyhet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar