tisdag 18 oktober 2022

Partnern som klarar hård terräng

Idag kryllar våra svenska vägar med kompakta crossovers och stadsjeepar, speciellt i tätorterna där människor på torget riskerar att få rethosta om man ser en Range Rover som dras med dubbdäcksförbud nästan hela året, jag däremot har hittat en perfekt botemedel mot de där blytunga bränsleslukarna, hittat på webben mycket information om en familjebil som kan lasta stort i skuffen och har en högre markfrigång jämfört med originalet, det kommer från Peugeot och modellen heter Partner Grand Raid.

Peugeots otroligt multifunktionella låda på fyra hjul har sedan dess varit en populär familjebil runtom i världskartan, den modellutbud som inte kom till Sverige p.g.a. Volvo XC70: s permanenta fyrhjulsdrivna rykte hette Grand Raid ur den första generationen innan Partner II Outdoor såldes på den svenska marknaden i små exemplar, Partner Grand Raid användes i Frankrike medan köpare från Storbritannien och Brasilien hade kallat Partnern under tilltalsnamnet "Escapade" och i Argentina fick den säljas som Partner "Patagonica", den här fina bilen har fem centimeter högre markfrigång som gör dig att köra säkert på såväl korrugerad asfalt som hård grus och finkornig sand, man använde små galler för att skydda lyktorna runtom från eventuell skada och lägg också till takrelingarna, dimljusen, 15" aluminiumfälgarna, glastaket och andra tekniska finesser som standardutrustning, precis som på originalet.

Med exteriörutseendet åt sidan kommer förardörren att öppnas och titta in i en perfekt utsmyckat kabin, interiörkvalitén känns densamma som på en vanlig ansiktslyft Partner Combi fast med "Adventure credentials", läderrattens taktila perforering känns anpassningsbar med extra försiktighet, instrumentpanelen huserar fyra mätare framför dig som på småbilen Peugeot 206, överst i mitten hittar man multifunktionsdisplayen som visar klockslag, yttertemperatur och radiokanal som man valt via en knapptryckning på antingen CD-växlarens reglage eller volymknapparna under vindrutetorkarreglaget, runtom så finns det några generösa förvaringsutrymmen, bästa exempel på de vanligaste är mugghållarna, förvaringshyllan på innertaket och handskfacket med kylfunktion, det rymmer 624 liter bagage i lastutrymmet och har möjlighet till att lasta 2 800 liter med baksätena nedfällda, på en vanlig Partner Combi har man bara vanliga tygklädslar både fram och bak men inuti en Partner Grand Raid är det tvärtom, velourklädslarna är mjuka, sköna och får bra stöd i nackmusklerna.

Valet av motorer begränsades till bara två stycken på Europas bilmarknad mellan 2003 och 2007 innan det blev en långkörare utanför vår kontinent, bensinmotorn på 1.4 liter i de tidiga årsmodellerna var orosmolnet då den drogs med dyra servicekostnader sedan ventilfjädrarna visade tecken på slitage efter 6 000 km på mätaren, gamla 1.9 liters dieseln togs ur cirkulation till fördel av en mer bränslesnål HDi-maskin på 1.6 liter och 90 hästkrafter, den här tillräckligt med vrid att ta sig fram på leriga stigar med en aktiv differential och tillåter att fjädra försiktigt med gaspedalen för till exempel klippklättring.

Körupplevelsen i en Peugeot Partner Grand Raid eller Escapade som det heter i Storbritannien känns mycket överraskande på ett eller två vis, denna kantiga herrgårdsvagn har en lika fin respons på hydraulikstyrningen som originalet på småvägarna, på hård terräng så får man inte en hint av "Torque steering" vid lätt gaspådrag på treans växel, fjädringssystemet med metalliska filspån flyter på ojämnheterna till en någorlunda bra väghållning som direkt fördel, väghållningen på såväl grus som asfalt räknas också bland fördelarna innan man utför en perfekt utflykt i grönskan och det var därför som Partnern med äventyrlig förklädnad är rolig att manövrera på olika underlag oavsett väderlek, den kör som en dröm minsann.

Vid sidan om kan nackdelarna vända åt fel håll, reservdelar som ljuddämpare i avgassystemet är svåra att komma åt, den kostar en jättelik förmögenhet, ja över tusenlappen rättade sagt, bromsbeläggen tros vara ett billigt köp på verkstaden, att byta kylare framtill är mycket krävande, det behövs två killar att lyfta ut den gamla och skruva in den nya medan startmotorn ger dig en smäll i pannan gällande priset som inte rabatterats på flera försök de senaste åren och kolla alltid länkarmarna och krängningshämmaren innan man ska ut i terrängen.

Min slutsats är kort och gott en liten kluring, med det sagt så är Peugeot Partner Grand Raid en bättre alternativ till en bilsemester i skogen än en rad med stadsjeepar som normalt finns på marknaden och trots nackdelarna gällande brist på reservdelar kan en bra körupplevelse passa ihop med lunchlådan som förvaras lätt på skjutdörrarnas små förvaringsfickor om man är hungrig med låt oss säga en fjällvandrares livspartner i högerstolen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar