Sent i juli månad fick Jan-Erik Berggren på Teknikens Världs redaktion skriva en insändare om Fords elbilsstrategi som av en slump blivit kantad av utrikespolitisk instabilitet i olika regioner trots dess löfte kring presentation av sju nya modeller tillgängliga i programmet, fabrikatet laddad upp inför självförsörjning av elbilsbatterier samtidigt som regelverket klubbades till en strängare nivå.
En eldriven Ford Puma byggs på rumänska anläggningen Craiova efter att Brexit-avtalet har dragit snaran åt batterileveranser från Turkiet, istället fick underleverantörerna tag på superkondensatorer tillverkade i Polen av alla ställen där behovet av halvledarkomponenter anses vara viktig i den fortsatta tillverkningen av e-Transit och Mustang Mach-E, på samma spalt kunde Fords samarbete med Volkswagen i nyttofordonens bransch vara mer flexibel än någon annan fusion i och med att de sålde ritningarna på en ny generation Ranger flakbil till bossarna på huvudkontoret i Wolfsburg för att få direkt access till den modulära MEB-plattformen och även avslöjat en detaljerad plan på hur deras sekundära elbil kommer se ut framöver.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/fords-elbilsstrategi-bromsas-av-brexit/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar