David Finlay på brittiska tidningen Autocars redaktion hade listat ut vilka av de 50 bilmärken som lade fram varsitt bidrag sett till användarvänlighet, till vissa som läst artikeln har nybilsmarknaden varit på dekis p.g.a. crossoverns överskattade styrkebesked trots att man känner sig lite ambitiös i sin arbetsro och i brödtexten kunde man i alfabetisk ordning göra en ordentlig recension med syfte till opartiskhet.
Alfa Romeo Alfasud länge varit känd för sin katastrofala rostskydd, bara fråga Joppe Pihlgren som testkört en sådan på Kanal 5: s omåttligt populära TV-program på den gamla goda tiden "Motorjournalen" och på den positiva sidan kommer jag ge en liten tillsägelse om dess kompakta mått, motorns låga gravitationspunkt och beprövade köregenskaper i och med att skummet avdunstat mellan vindrutan och karossens A-stolpe vilket skapade kondens vid kyliga väderförhållanden och till föga hade häften av alla Alfasuder runtom i Europa rostats sönder p.g.a. undermålig service.
I Bayern var propellermärket teoretiskt sett ganska händig med att behålla bakhjulsdriften i alla modeller under stora delen av sin historia, bland nissar och brudar i näringslivet fick BMW: s 3-serie vara en klass för sig sedan 1975 med det enklaste av alla framgångsrecept, en rak sexa under huven, kardanaxeln till en differential och bäst av allt en bra körupplevelse på motorvägen oavsett om det är en sedan, herrgårdsvagn eller gatlegala racern M3.
Enkelheten med gammaldags-konstruktioner som en liten Citroën 2CV har blivit en långkörare med bravur, drivlinan består av bara två cylindrar med bara 38 hästkrafter bakom brandväggen och gjorde att den kan transportera fyra glasflaskor mjölk eller varför inte flera äggkartonger från bondgården, trots sin präktiga image var den lilla 2CV: n en filmkändis med en femstjärnig insats i Bond-filmen "Ur dödlig synvinkel".
Ford Europas mest framgångsrika kärnmodell är kort och gott en pigg småbil som gjort arbetarklassmännen i olika färdriktningar nyrika, sedan debuten 1976 var Fiestan först ut med en tvärställd fyrcylindrig maskin som driver framhjulen och blev en omedelbar succé fram tills säljrekorden höjdes med 46 procent i flera årtionden, populariteten cementerades både i den civila världen och på servicetälten i WRC-sammanhang eftersom en tredjedel av alla Fiestor av de senare generationerna konverterades till rallybilar oavsett kategori.
Det råder ingen diskussion om vem som är bäst ur en specifik klass, rallyjärnet Lancia Delta gav kunder en känslosam upplevelse ända sedan fabriksbilen i rally vann sex raka VM-titlar, Mercedes 190E eller W201 var den som tog stjärnglansen tillbaka till racerbanorna i full blås och populariteten fortsätter för Mazdas vanligaste kreation bland tvåsitsiga cabbar MX-5.
Om man tror att Volkswagen Golf GTI är 80-talets bästa snabba halvkombi genom tiderna, då blir man rökt av en fransos som blinkar med framlyktorna i den täta dimman utmed Holmenkollens hoppbacke, forne BBC-ankaren Jeremy Clarkson sa en gång att Italdesign formade entrébiljetten till den snabba halvkombins lönsamhet men Pininfarina är bättre och de hade mejslat sin matchvinnande toppkandidat, en Peugeot 205 GTi. Världskartan vändes upp och ner 1983 då den vanliga 205: an räddade lejonmärket från en potentiell finanskris, genom hela sitt liv blev den otroligt magnifik sett till utseende och sålde över fem miljoner exemplar i hela jordklotet innan den ersattes av den mycket rundare 206: an som gjort sig attraktiv bland kvinnliga köpare.
Vår älskade tegelsten har också nästlat sig in i bilvärldens "Hall of Fame", en Volvo 240 är till dags dato en mycket eftertraktad vagn som genomlevt märkets kristider innan samarbetet med resten av Fordkoncernen signalerat mer arbetsstyrka och minskad förlusttrend i börsen, man vet att en 240 kombi är rymlig i kabinen om inte motorerna tål mycket slit oavsett väderlek och i racingvärlden hade den vunnit två stora titlar i Europa på mitten av 80-talet med förare som Per Sturesson, Gianfranco Brancatelli och målades i helvit skrud med blåa ränder som fabriksfärger en gång.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/everyday-icons-car-world-1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar