måndag 15 juli 2024

Vykort från Sao Paulo

Idag denna fina måndagsmorgon kommer jag lägga upp bilder från det första VM-racet efter Le Mans, häromveckan fick långloppsracingens fabriks- och privatstall resa halvvägs genom jordklotet och till Brasiliens största stad Sao Paulo där årets femte deltävling kördes på Interlagos med matchupplägget över sex timmar fylld med strategiska spel.

Tidigare på Le Mans var dramat kolossal i blandade väderförhållanden från klockan tre på lördag till klockan tre på söndag för drygt en månad sedan och det lag som drog det längsta strået var klart och tydligt AF Corse Ferrari efter en lång fajt med fem andra fabrikat om topplaceringarna, tidigare var Alessandro Pier Guidi & Co de stora hjältarna i evenemangets hundraårskalas men i år var det Nicklas Nielsens tur att fälla varenda glädjetår till resten av teamet och de drygt 280 000 åskådare som vallfärdat till Circuit de la Sarthe.

Inför helgens sedvanliga race på sex timmar hade regelverksmakarna tagit beslutet att göra nya justeringar på BoP-bestämmelserna efter Le Mans, nissarna på kontoret sa att både Ferrari och Toyota skall lägga på sjutton kilos barlast med tillägg till nedgång i kraftåtgången medan de extra hästkrafterna i mätningen gynnar Peugeot, Isotta Fraschini och Cadillac framöver.

Fredagens fria träning





Lördagens kval



Hypercar Pole position - #7 Toyota Gazoo Racing (Kamui Kobayashi - JPN)

2: a ruta - #8 Toyota Gazoo Racing (Sébastien Buemi - SUI)

3: e ruta - #5 Porsche Team Penske (Matt Campbell - AUS)

LM GT3 Pole position - #85 Iron Dames (Sarah Bovy - BEL)

2: a ruta - #92 Manthey Racing (Aliaksandr Malykhin)

3: e ruta - #95 United Autosports (Josh Caygill - GBR)

Söndagens race






Segrare i Hypercar - #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa)

2: a - #6 Porsche Team Penske (Estre/L. Vanthoor/Lotterer)

3: e - #5 Porsche Team Penske (Christensen/Makowiecki/Campbell)

Segrare i LM GT3 - #92 Manthey Racing (Bachler/Sturm/Malykhin)

2: a - #27 Heart of Racing (Mancinelli/James/Riberas)

3: e #95 United Autosports (Caygill/Pino/Sato)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar