Redan i vintras hade jag hittat en intressant videoklipp på YouTube om en klassisk F1-bil som fick Lotus grundare Colin Chapman, Williams F1: s medgrundare Patrick Head och Ferraris föregångne förbundskapten Daniele Audetto att chockhöja ögonbrynen bakom garageväggen, bilen i fråga var en Brabham BT46 och den har en fördjupad historik både i offentligheten och bakom stängda dörrar.
Delägaren i Sir Jack Brabhams stall, ni vet en uppspelt Bernie Ecclestone gjorde en vågad beslut att tillsätta tekniska referenspunkter i att göra BT46: an tillräckligt stark över ett helt race, tidigare under säsongen 1978 var bilen plågad med fel eftersom Alfa Romeo-motorn under huven kändes lite undernärd sett till kraftåtgång, när Colin Chapmans kanske bästa skapelse (Lotus 79) höll på att sopa spåren genom Mario Andretti och Ronnie Peterson som delade segrar och pallplatser mot varandra var konceptet med markeffekt mer genialiskt än rena dumheter som stod skrivet på tidningsartiklarna och det fanns en man som fick komma på en bättre idé i utredningen, han satsade vilt på installation av en fläkt för att generera passiv downforce under acceleration.
På Anderstorp 1978 har den uppdaterade versionen av BT46: an synts på TV i liten skärm medan fotograferna hade äran att få behålla bilderna och lägga dem på fotoboken som minne, den vanns av världsmästaren Niki Lauda och senare blev den bannlyst p.g.a. brott i regelverket; Mario Andretti sa i sin självbiografi att BT46: an var en sjukt bra dammsugare men de flesta F1-stall lämnade in en protest till tävlingsledningen för att beläggas med körförbud efter teknisk undersökning och enligt vittnesmål från Arrows medgrundare Alan Rees så förkunnade de ilskna Ferrari-medarbetarna att Colin Chapman borde ha tidigarelagt sin protest till FIA gällande dess körduglighet på kvalet tills de där nissarna slog tillbaka med brutal kraft och Brabham F1 straffades hårt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar