I klimathandlingsplanen klargjorde tre av fyra regeringspartier en miljöreform som inkluderar bilens livscykeldata, före årsskiftet 2023-'24 var skenmanövern enligt prognos ett sätt att få det godkänt om någon annan EU-medlem ville dra sig in i kapplöpningen och om planen får grönt ljus är det nog så att Sverige håller på att bli först ut med den obligatoriska upplysningen.
Analytiska bevis lyder att fler konsumenter ville tydligen veta vart olika produkter härstammar ifrån och även hur antalet gram koldioxid per kilometer den bidrar med, för tjugo år sedan på TV-programmet "Top Gear" hade ankaret Jeremy Clarkson uttryckt i direktsändning att en äldre diesellok slukar mer bränsle än en personbil och miljöaktivisterna ville dra på trissor om påståendet som vädrades ut av en forskare på Lancaster University i och med bränsleförbrukningen per passagerare ombord en Airbus A340 förbryllade en del alumner på KTH eller andra institut.
Vid mindre utsträckning fanns det inga krav som alternerar detta och de etablerade biltillverkarna behöver inte en fullständig redovisning på sådana palaver, vad som är tänkvärt inför partistämmorna är inte lika noterbart som märkningen att redovisa fordonets energieffektivitet och jag tycker att det blir värre med tiden om bilens livscykeldata måste deklareras, det är ju nästan som hur strafftullarna på olika metaller deklarerades på fel plats vid fel tillfälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar