måndag 13 juli 2020

Kompakta pendlare - Del 1

Sommaren 2009 gav oss bilfantaster en hajpad premiär av Peugeots första försök av en sjusitsig herrgårdsvagn i en kompakt form, när den stora 807 var på väg att förlora stort i säljstatistiken dyker ett nytt ansikte i Lejonens modellprogram upp med målet att tampas med de stora namnen som Renault Scénic och Opel Meriva, resultatet blev 5008.

Peugeot 5008 av den första generationen är för den som gillar djärv design, sju säten, mer flexibilitet och en mysig känsla bakom ratten, framifrån har biltillverkarens formgivare gjort en vackrare frontparti utan den stora "Lejongapet" från de moderna tillskotten (t.ex. 207, 308 & 407), den tvådelade kylarintaget var tänkt som en nyckel till formspråket som ändrade utseendet på moderna Peugeotbilar de senaste åren, framlyktorna är av samma design som crossover-syskonet 3008, sidoprofilen har en slät karaktär med lite drag från Grand C4 Picasso I, den bil som 5008: an delar bottenplatta med och på baksidan känns C-stolpens form lite rektangulär i och med minimalismen som definierade utseendet på LED-lyktorna bak.

Det första invändiga intrycket är positivt, förarmiljön är mer personbilsorienterat, byggkvaliteten på sin tid var supertålig med användning av mjuka material på mittkonsolens rad av knappar, sittställningen på förarstolen är avsedd för komfort på långa resor, ratten sitter nästan centrerat även om mätarna har inslag av krom, mer högklassigt får man skvallra om användningen av head up-displayen, installation av föregående generationens navigationssystem RT4 med årlig uppdatering av vägkartor och den elektriska parkeringsbromsen delvis ersätter den vanliga handbromsen på vissa modellutbud.

Baksäteskomforten är densamma som i Grand C4 Picasso med omnejd, såväl barn som vuxna kan man sitta rakt och upprätt för en bra vy på vägen fram, de tre individuella sofforna i andra sätesraden och extrastolarna i bakersta raden fälls enkelt ned för mer lastutrymme i och med en längre axelavstånd, smalare spårvidd och mer överraskande en kortare hjulbas.

När den först kom ut på handlarna sent på hösten 2009 hade motorutbudet varit begränsade sedan efterfrågan på kompakta MPV: n utökat lavinartat tre månader innan officiell lansering, mellan första försäljningsåret och 2014 var Peugeot 5008 utrustade med 1.6 liters bensinmaskiner med eller utan turbo, dieslarna på 1.6 respektive två liter var riktiga bästsäljare i alla modellutbud eftersom de flesta ägare föredrog en i Premium Pack-utförande med tillbehör som sjutton tums fälgar, telefoniuppkoppling, läderratt, glastak och TV-skärmar för barnens underhållning.

Vid testkörning av Peugeot 5008 1.6 HDi Premium Pack får jag en stor förväntan på hur bra köregenskaperna egentligen är, upplevelsen bakom ratten är mycket roligare än i exempelvis en gammal Volvo 740 GLE, jag börjar bli imponerad på hur mindre guppig den känns i höga farter och på småvägarna för hjulupphängningen fram har en stabil och komponerad beteende, den elektromekaniska styrningen är lika lättmanövrerad som i grannen Grand C4 Picasso I, motorljudet på den pigga dieselfyran är tyst och smidig, akustiken i kabinen håller hög klass när man som förare känner tystnaden utan att höra ett litet vindtjut i 110 km/h som är den rekommenderade högsta farten.
Glasyren på tårtan stavas genom två ledord; aktiv säkerhet och ekonomi, för det första har Peugeot 5008 i herrgårdsvagnens form fått maximala fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest och genom hela livscykeln fick den inte minska kraftigt i värde när servicekostnaderna var konstant efter de tre första åren trots att man betalade ett högt pris för byte av bromsbelägg och vevstakar med rostskyddet som extra försiktighetsåtgärd.

Efter cirka åtta år i cirkulation med totalt 326 000 sålda exemplar och en mild uppgradering fick modell 5008 byta skepnad från en flexibel sjusitsig herrgårdsvagn till en högbyggd fyrhjulsdriven skapelse à la Range Rover.









Kort recension om Peugeot 5008 MPV årgång 2010


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar