lördag 4 juli 2020

Premiumstjärnan - Del 2

Kompakta MPV: ns marknad inför bilsalongen i Frankfurt 2011 var på väg mot en uppgång i säljstatistiken, här kunde åskådarna ställa sig på rad för att närvara på världspremiären av andra generationens B-klass i Mercedes-montern, enligt Ola Källenius som då var fabrikatets marknadsansvarig fick poängtera att bilen under interna koden W246 är en perfekt produkt för alla som länkar komfort och säkerhet med kördynamik.
Den här bilen som är på väg att kallas för "Tjänstebilisternas favorit" har vuxit med två decimeter i längd jämfört med den åldrade W245 som först introducerats 2005, designen på fronten är mer aerodynamiskt effektiv genom grillens nya signaturform respektive de inbyggda LED-varselljusen med de sedvanliga statiska strålkastarna och breda kylarintag med inslag av krom på varsin sida om man väljer bort dimljusen beroende på modellutbud.

Från sidan är de strama linjerna typiskt Merca i designtänkandet, bilens så kallade "Feature Line" sträcker sig från strålkastarens ände i A-stolpen till halvvägs ner i bakdörrens centrum medan den sekundära konturen går från framdörrens undre del och avslutas med en mjuk skulptur uppåt och genom tanklocket på vänster sida och med tanke på det är kärran mer dynamisk och karismatisk på en mängd aspekter.
Bakvagnen är omarbetad med installation av de nya LED-ljusen, glasrutan är mer tåligare men också ger föraren en bättre sikt på bakomvarande trafik och har en nästan så rät lutning om man blickar från en annan vinkel.

Interiören har en förstklassig kvalitetskänsla, från första dörröppningen kan den framtida bilköparen direkt se skillnaden mellan W246: an och den föregående modellens cockpit, multifunktionsratten är hämtad från en samtida E-klass i de tidiga årsmodellerna och från och med 2015 kan den utrustas med en ny ratt från senaste generationens C-klass, luftutblåsen härstammar direkt från sportbilen SLS AMG, instrumentpanelens mätare är logiskt utformat med ett nytt gränssnitt i färddatorn, navigationsskärmen har en glasklar briljans i alla årsmodeller då COMMAND-systemet kontrolleras via vredet intill mugghållaren och alla knappar för telefoni, radio och stolsvärme är användarvänligt liksom den automatiska klimatanläggningen.
Om man köper en B-klass med manuell låda får man bara ett litet fack med 12V-uttag och i en topputrustad bil med sjustegad automat kan det lilla förvaringsfacket få sällskap med en askkopp.

Bortsett från alla förvaringsutrymmen är baksätena det stora frågetecknet, här kan man sitta komfortabelt med extra avslappning eftersom den har mer utrymme än en äldre C-klass och det finns ingen idé att låta en tonåring sitta i den mittersta dynan för armstödet sitter i vägen, småbarnsföräldern däremot har inga problem att montera en bilbarnstol även om fästanordningen har en lättare monteringsmekanism än konkurrensen i kompakta familjevagnens segment.
Lastutrymmet är mer eller mindre lika generös som sin föregångare, här får man plats med två stora resväskor eller en stor resväska och två ryggsäckar, totalt kan bakluckan svälja 486 liter men så småningom utökas till hela 1 545 liter med de nedfällda stolarna bak.

Säkerhetsmässigt hade den andra generationens B-klass fått full pott i EuroNCAP: s krocktest, det vill säga fem stjärnor i vuxenskyddet om inte skyddsanordningen Pre-Safe var standard i alla modellutbud, höga poäng tilldelade även i barnskyddet trots ett tillfredsställande resultat, bland säkerhetsdetaljerna är kollisionsvarnaren standard genom hela utrustningsprogrammet, det fungerar via en radar som sänder information via färddatorn och hjälper till att minska risken för en eventuell olycka, samma sak gäller för trötthetsvarnarens uppdatering till den senaste specifikationen.

Redan från början av dess livscykel var dieselmaskinen på 1.8 liter ersatt av en mindre motor på 1.4 liter och samma antalet hästkrafter (109 hk), med andra ord hade den starkare B220 CDI klarat sig ända till år 2018 då den klämde 177 hästar och 350 Newtonmeter med fyrhjulsdrift som tillval trots automatlådans långsamma reaktionstid vid utväxling, sedan dess har W246-ägarna sagt att B180 CDI BlueEfficiency respektive B200 blivit toppsäljarna i varsin del av världskartan liksom den eldrivna B250e.

Mitt första intryck bakom ratten på en B200 i Prestige-utförande är väghållningen, framvagnen känns mindre slingrig i höga farter för byggkvaliténs skull, styrningen har en ganska hög precisionsgrad i elektromekaniken även om den är lättmanövrerad på alla typer av underlag, liksom föregångaren har denna fina familjevagn en bra feedback i utväxlingen och en lika bra gasrespons om man har en sexväxlad manuell låda, köregenskaperna för mig är av högsta klass tack vare hjulupphängningssystemets mjuka inställning, förarsätets korrekta stöd från övre ryggkotan och nedåt respektive tystnaden i kupén utan vindtjut överhuvudtaget.

Dagens tjänstebilister tycker att B-klassen av den här generationen passar mycket bra, speciellt de svenska taxichaufförerna på grund av navigationssystemets användarvänlighet men det finns ett äss i rockärmen, i de senare årsmodellerna kan man få tillvalet "Connect Me" som är Mercedes tillskott inom telematik, det är en mobilapp som låter föraren att låsa upp bilen, kontrollera bilens serviceintervall och har en särskild funktion där vart bilen står parkerad om man är långt borta från slutdestinationen.

Mellan 2012 och 2018 har den andra generationens B-klass i princip hängt med i marknaden där halvkombin, mellanklassbilar och fritidsbilar stoltserade över den kompakta MPV: n, därmed kan den lämna över stafettpinnen till en nyare och smartare vagn trots att konkurrensen tätnar i form av högbyggda skapelser.









Här analyserar Rebecca från Carbuyer den rymliga B-klass av den andra generationen


Presentationsfilm av Mercedes B250 AMG Line år 2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar