A2: an var en oönskad klassiker bland erfarna Audientusiaster när många journalister trodde att hela bilen byggdes enbart av aluminium men nej, enligt specifikationen finns det bara trettio procent aluminium, 33 procent vanlig stål och de resterande var plast och glasfiber.
I och med konstruktionen som hjälper vägegenskaperna respektive ett relativt lågt gravitationspunkt var bilen designad av en belgare inom Volkswagen AG, samma kille som formgivit Lamborghini Murcielago men här hade han format en lättviktskaross i en stel rörramschassi, den är kortare i längd än en Renault Scénic I och har en kortare överhäng respektive en kortare axelavstånd för bättre kurvtagning.
Trots den höga karossen känns bilens interiör lite som en billig småbil i MPV-skrud med den höga sittställningen, bara fyra säten istället för konkurrensens fem om inte lilla avantgarde-rivalen från Mercedes står i vägen för byggkvalitén i kabinen, säkerligen har Audin en bättre instrumentpanel i form av kromade mätare som i en samtida TT, CD-växlaren och växelspak var hämtade från en A4 och ratten med tre ekrar finns enbart på den billigaste utbudet, från det mellersta utförandet Style till High Tech kan A2: an utrustas med en läderratt ur en A6.
Fronten på Audi A2 har en ovanlig tillgång till motorhuven, något som kallas för "Servicemodulen" eller "Serviceklappe" på tyska eftersom bakom den pianosvarta grillen öppnas en liten lucka för att fylla på motoroljan, spolarvätskan och dubbelkolla oljenivån, för en mer vanlig titt på aggregatet kan föraren vända på två vred vid varsin sida och öppna motorhuven som väger cirka åtta kilo, detta var en ganska billig designkonstruktion men tro mig att öppna och stänga motorhuven ordentligt i en sådan bil kan vara mycket krångligt.
Motoralternativen varierade genom åldersgrupp och yrke, de flesta unga A2-ägare i Tyskland hade bestämt att 1.6 liters bensinmotorn på 110 hästkrafter må vara en toppsäljare från och med slutet på första kvartalet år 2002, trecylindriga 1.4 liters TDI-dieseln var ett klokt val bland tjänstebilister och mest sällsynt av alla modeller var den bränsleeffektiva A2 3L med en 1.2 liters dieselmotor på 61 hästar och har en kapabel bränsleförbrukning på tre liter per kilometer, bara 6 450 sålda Audi A2 3L på Europamarknaden på grund av dess låga luftmotstånd under tilden den släpptes.
Genom åren har Audi A2 varit en anonym liten raritet bland moderna bilar med hög karosseri, den hade sålt mindre än jämförelsevis en Mercedes A-klass (176 377 exemplar) och produktionen fasades ut redan 2005 på grund av nyckelmodellernas omstrukturering inom moderbolaget.
Provkörning av Audi A2 med Staffan Borglund på Trafikmagasinet år 2000
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar