Altean var Seats första försök på att bygga en kompakt MPV eller "Multi Sports Vehicle" på Seat-språk, bilen mäter 4.3 meter lång och har en identisk axelavstånd som i Volkswagen Touran men växte med en decimeter i jämförelse med en Golf V, designen är typiskt Seat på ett modernt vis med rundare linjer på motorhuv och grill, sidoprofilen karakteriseras av den igenkända konturen från designstudien Salsa Concept och till skillnad från en samtida Leon behöll Altean de vanliga dörrhandtagen då den förstnämnde fick använda en gömd gångjärn på bakdörren som i en Alfa Romeo 147.
Kabinen känns typiskt Seat med en förarorienterad placering av instrumenteringen likadant med kommandocentrets intelligens då knapparna till klimatanläggningen var väl ihopsatta bortsett från pluspoängen inom telematiken med användningen av navigationssystemet med inbyggd CD-växlare, för mig det största problemet som jag ofta skickar klagomål på var hur mätarna fick sitta på fel ställe, jag vet att varvräknaren ställdes i mitten som på en Porsche 997 Carrera S, hastighetsmätaren till höger och den del som gör Altea-ägare mer distraherade på vägarna var färddatorns placering, hur kunde den få plats i en så trång kluster precis emellan bränslenivån och oljetemperaturmätaren.
Baksäteskomforten är ganska okej för en högbyggd bil med bra benutrymme men håller inte måttet för en fullvuxen person över 1.90 m för det är trångt i huvudutrymme, som kompensation kan man lägga in en bilbarnstol ganska enkelt genom att utrusta Isofix-fästpunkter som standard från och med det mellersta modellutförandet och uppåt, bakluckan har en rätt så generös bagageutrymme där man enkelt lastar in två set golfbags och tre ryggsäckar.
Det fanns tre till fyra olika modellutbud beroende på vilken marknad den såldes, cirka 25 procent av svenska Altea-ägare föredrog 1.6: an i utrustningsmodellen Reference, bensinmotorn på 1.6 liter har fyra cylindrar med dubbla överliggande kamaxlar, utvecklar 102 hästkrafter och var länkad med en femväxlad manuell låda ur en samtida Audi A3, de flesta golfare än idag föredrar något sportigare och glasyren på tårtan går till Altea TFSI FR, bilen är betydligt fräsigare än den vanliga 1.6: an eftersom den här sportfjädring, en sexväxlad manuell låda och en starkare rak fyra på två liter och 199 hästkrafter.
Mitt första intryck på hur exempelvis en Altea TDI FR beter sig på alla underlag var lite ljummet, från början var sportfjädringen inget vidare för min smak eftersom jag föredrar komfort på långa resor än spänning i höga farter, den konkreta motsatsen är sann för att dieselfyran på två liter och 170 hästar har tillräckligt bra vrid på låga varv och prestandan säger att den klockar från noll till hundra på en bit över åtta och en halv sekund, lika snabbt som i en motsvarande topputrustad bensindriven Golf, avslutningsvis är DSG-lådan den del jag kritiserar mest om den här bilen eftersom den inte har tillräckligt bra respons i utväxlingen och det är därför som många golfare i en Seat Altea undviker DSG-lådan till fördel av en vanlig sexväxlad manuell för en bättre bränsleförbrukning.
Trots flera vunna utmärkelser och sålt sexsiffrigt i vanlig form respektive XL och Freetrack har Altean nått vägs ände efter elva års tillverkning på katalanska Martorell.
Provkörning av Seat Altea årgång 2012
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar