torsdag 30 juli 2020

Däckexplosionen som försatte Pirelli till krismöte

Idag blickar jag tillbaka till Storbritanniens Grand Prix 2013 där jag såg hela loppet LIVE på V-Sport Motor (tidigare Viasat Sport Motor), under de två timmarna på TV-soffan var jag ganska häpen på hur kunde fyra toppförare fått sina däck att explodera i hög fart då man inkluderade helgens Polesitter Lewis Hamilton och senaste offret Sergio Perez.

Här är nyckelhändelserna till det som iscensatte Pirelli-gate:

Formel 1: s nuvarande däckleverantör Pirelli tillsammans med FIA hade efter prisutdelningen offentliggjort en utredning till den exakta orsaken på explosionerna, initialt kan det bero på betongkanternas trubbiga insida som flera förare skär igenom och försöka skapa snabbare varvtider men Fernando Alonso poängterade att däckens felaktiga makrostruktur som på riktigt var den felande länken.

Tävlingsdäcken är sedan dess en ganska komplex beståndsdel av en Formel 1-bil, om jag utvecklar till en förenklad nivå kan materialets brandvägg vara tillverkad av olika material, speciellt supertålig stål eller kol 14-komposit, under glansdagarna när kriget mellan Bridgestone och Michelin tätnade var däckens insida täckta av Kevlar för att undvika en total kollaps som hände flera gånger i en specifik årgång, bland annat säsongen 2004 då Michelin fått stark kritik efter Indianapolis och Spa inklusive skandalen från ett år senare.

Kanske har små justeringar av brandväggens design fått stora skillnader till däckens prestanda även om det fanns många definitioner kring varför det ena däcket deformerar under en påfrestning, lösningen var påskrivet efter anklagelserna mellan Pirelli och FIA internt via öppna brev och veckan innan Tysklands GP på Nürburgring så alterneras TV-grafiken på hur olika typer av gummiblandning skulle vara hållbara efter antalet varv på racerbanan, detta för att Pirellis användning av Kevlar på brandväggen inte blir tillåtet efter det specialinsatta krismötet på FIA: s högkvarter i Paris.

Här ger f.d. bildesignern Gary Anderson en liten analys på hur detta hände


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar