fredag 3 juli 2020

Genidraget som ledde till fusk

Toyota på första hand ville göra något intressant i motorns interna delar men för det andra kan deras försök att göra Celican mer konkurrenskraftig ställa till problem med reglerna.

Orsaken till varför man lade grunden till motorfusket är storleken på turboaggregatets restriktor, vid tomgångskörning är luftröret stängd, vid start när kopplingen så småningom når sitt "Bite Point" har den komprimerade luften slungat förbi sigillen runt restriktorns insida och i hög fart mellan 160-170 km/h på exempelvis de katalanska vägarna så vrider turbon igång och gör att restriktorn trycks bakåt ett par centimeter och detta enligt få journalister var perfektion inom mekaniken av tävlingsmotorer.

Därefter kom bakslaget, FIA: s då ordförande Max Mosley och organisationens tekniska delegation väljer nog att straffa Toyota till ett års bannlysning om inte problemet löses i tid, efter att ha tjänat straffet är laget under Ove "Påven" Andersson tillbaka men som privatteam i de första deltävlingarna av säsongen 1997 precis innan Corollan togs i drift av fabriksteamet i bara två tävlingsår för att sedan gå vidare med Formel 1 från och med test- och utvecklingsperioden 2001 och första fullständiga tävlingsperioden 2002.

Direktsänt debattinslag om Toyotas motorfusk inklusive höjdpunkter på franska TF1 hösten 1995


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar