onsdag 15 juli 2020

Kompakta pendlare - Del 2

Välkände arkitekten från Fiats designcenter Roberto Giolito formgivit en prototyp av en kompakt högbyggd familjebil som skall visas på bilsalongen i Paris 1996, modellnamnet var inte angivet tills konstruktörens kommunikationschef fick godkänna Tipo 186 som projektets kodnamn och bilen använder senare en existerande bottenplatta från halvkombin Brava/Bravo med hjulupphängningsteknik lånad från sedanmodellen Marea.

När prototypen förhandsvisades på montern hade bilrecensenterna från olika tidskrifter fått ögonen på hur framtidens familjebil kommer se ut, på sätt och vis var Fiat Multipla en djärv liten rackare från första början och männen från huvudkontoret i Turin sa att Multiplan kommer få sin fysiska säljstart vintern 1998 trots de pågående förhandlingarna i olika toppmöten, på fronten sitter halogenstrålkastarna och dimljusen långt ifrån varandra även om formgivaren ville att nosen på de tidiga årsmodellerna skall vara i en låg utfallsvinkel även om många journalister tjafsade om hans futuristiska designtänkande, efter flera år på nacken kom så ansiktslyftningen när forskarteamet ritade om hela framsidan med nya strålkastare och grill som härstammar från den mindre Fiat Idea tillsammans med en modernare skulptur på motorhuven, bilens sidoprofil känns lite tidigt 2000-tal med de stora breda fönsterglasen och dess lågt monterade dörrhandtag och familjevagnens bakvagn har lite drag från en Londontaxi.

Kabinens inredning var ganska vidskeplig på sin tid, sätesarrangemanget var mycket annorlunda än de flesta bilar i den kompakta MPV-segmentet med tre soffor fram och tre soffor bak för extra användarvänlighet, hastighetsmätaren sitter ovanligt vinklad mot föraren i den centrala positionen, reglaget för klimatanläggningen och växelspaken var placerade lite för nära varann, luftutblåsen låg på en rak infallsvinkel och minuspoängen gick till förvaringsfacken på instrumentpanelen eftersom utrymmet räckte inte till men om man viker ner mellersta stolsryggen fram kan man enkelt lägga läskburken och ett set kort till familjeunderhållningen under resans gång.
Baksäteskomforten hade varit förvånansvärt bra för en högbyggd vagn med annorlunda design, lika hyggligt gäller även bilens lastutrymme i och med den korta hjulbasen och den korta axelavståndet, bakluckan har en djup lasttröskel där man enkelt lägger in stora föremål efter ett besök på IKEA och lastkapaciteten räknas till cirka 430 liter med uppfällda stolar som senare fälls och tas bort till att lasta in hela 1 300 liter bagage.

Det fanns bara två olika utföranden på de tidiga årsmodellerna och exakt samma antal motorer på programmet, i hela livscykeln hade bensinmotorn på 1.6 liter varit anpassad för pendling till jobbet och skolskjuts, trots en bra försäljningskurva hemma i Italien hade Multiplan i dieselvariant konkurrerat med de populära tillskotten från PSA-gruppen respektive Renault, med ett nytt ansikte på de senare årsmodellerna hade en tredjedel av Multipla-ägarna köpt en med 1.9 liters fyrcylindrig diesel i det mest prisvärda modellutbudet Dynamic Plus.

Som första intryck hade flertalet kunniga recensenter hyllat kabinens flexibilitet men resten klandrar på bilens dyra servicekostnader när andrahandsvärdet mellan årsmodell 2001 och '03 föll kraftigt efter runt 15 000 mil på mätaren, dieselmotorn på 1.9 liter och 110 hästkrafter hade en pigg och följsam karaktär i utväxlingen, köregenskaperna var långt ifrån okej gentemot de franska konkurrenterna i klassen eftersom krängningshämmaren låter ganska knackig i höga farter likadant med styrningen som ändrar beteende från en mjuk ställning i stadstrafik till lite tyngre vid fickparkering.

Fiats moderna sexsitsiga kryssarens framgångsresa nådde sitt slut år 2010 efter tolv års tillverkning, därmed kunde Multiplan tillsammans med den mindre Idea och den lite större Ulysse få en efterträdare som ger sig in på samma resa med samma framgångsrecept.





Specialinsatt inslag om Fiat Multipla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar