torsdag 16 juli 2020

Kompakta pendlare - Del 3

Vid slutet av april 2010 hade Fiatkoncernens marknadsdirektör släppt en produktplanering för kommande modeller i deras fyraåriga program samtidigt som projektnamnet L0 eller Tipo 330 identifierades som tänkt ersättare till djärva men brokiga Multipla, högbyggda småbilen Idea och storlastaren Ulysse, bilen i fråga kommer uppnå målet att bli storsäljare i båda fronter (Europa och Nordamerika).

Två år senare fick retromodellen 500 en uppvuxen granne med aktuella namnet 500L eftersom bokstaveringen L står för "Large", en förstorad 500 med fem dörrar och hög kaross.
Formgivningen av Fiat 500L gjordes av designcentrets ledarfigur Roberto Giolito och hans österrikiske kollega Andreas Wuppinger på ritbordet innan massproduktionen börjar ta fart på serbisk mark, bottenplattan är baserad av den nu nedlagda småbilen Punto med prioriteten på att lägga in en nyutvecklad hjulupphängningssystem som anpassar karossens arkitektur, därmed har framvagnen en mer förfinad look med de igenkända strålkastarna från citybilen Nuova 500, sidoprofilen har fått lite drag av Mini Countryman bortsett från inslaget av krom på dörrarnas undersida och C-stolpens form känns lite postmodern för min smak med bakluckans lutningsvinkel som hjälper föraren att se något bättre i den bakomvarande trafiken.

Livet bakom ratten i en modern kompakt MPV från den italienska biltillverkaren är en stor förbättring jämfört med det brokiga inredningsfanfar som föregångaren Multipla hade mäktat till, här i 500L är interiören mer ombonat och luftigt tack vare installationen av glastaket Sky Dome, instrumentpanelens mätare respektive färddator mycket lättavlästa, multifunktionsratten är hämtad från koncernkollegan Panda, reglagen till luftkonditioneringen är lätt att komma åt, det tvådelade handskfacket lutade åt det genialiska inom kabininredningen och skärmen på 5" med tillgång till DAB digitalradio, Bluetooth och telefonbok lätt att använda i och med att CD-växlaren stod kvar på standardutrustningen, i de senare årsmodellerna hade bilen ändrats ganska markant både invändigt och utvändigt, på den invändiga sidan fick instrumentpanelen ett nytt utseende med en ny ratt, nya mätare och en förbättrad infotainmentsystem tillsammans med en ny växelspak.
Med tanke på mångsidigheten är baksäteskomforten ett måste för en klassledande kompakt familjevagn, stolarna bak är fällbara men fastspända, som tillval kan man få flygplansbord bakom framsätena och för den som ville fika finns kaffemodulen tillgänglig, lastutrymmet är otroligt generöst med en smart lösning på att lasta stora lådor i det övre etaget och för säkerhets skull en handväska i det undre lagret.

När vanliga 500L börjar bli en jättesuccé i Europa kunde Fiats ledning göra beslutet att släppa två olika versioner beroende på karaktär, 500L Living heter bilen med förlängd axelavstånd och 500L Trekking eller Cross som det numera kallas har högre markfrigång och förstärkta balkar för att efterlikna en fyrhjulsdriven SUV i MPV-manér.
Till det aktiva och passiva säkerhetens viktiga mening hade denna fina MPV med retrodesign fått fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest tack vare höga poäng i vuxenskydd och barnskydd.

Olika motorer och utrustningar har varierat genom åren sedan den först släpptes 2012, bilen finns än idag tillgänglig i tre olika modellutföranden (Pop Star, Easy och Lounge), valet av drivlina är ledordet som gör 500L-ägare till årtiondets bästa i hela Europa när en tredjedel av bilisterna föredrog den bränsleeffektiva TwinAir-motorn på 899 kubikcentimeter, resten fick antingen välja mellan 1.4 liters turbomatade bensinmotorn på 162 hästkrafter eller MultiJet-dieseln på 1.3 liter och 85 hästar länkad med en femväxlad manuell låda.
Jag däremot kommer ha siktet inställt på att någon gång äga en röd Fiat 500L med 162 hästars bensinmaskinen under huven, det första intrycket bakom ratten är den upprätta sittställningen för en bättre vy framåt, köregenskaperna är någorlunda bättre än i Multipla med den lättmanövrerade elektromekaniska styrningen, väghållningen i både låga och höga farter känns mera vanlig personbil än en dyr transportbil, den fyrcylindriga motorn på 1.4 liter låter ganska mjukt på alla sätt och vis även om tomgångsljudet lutar åt det positiva inklusive en lika positiv feedback i manuella lådans utväxling respektive åkkomfort och jag tycker att den här bilen har flera pluspoäng på alla fronter.

Dagens moderna kompakta MPV från Fiat lär leva vidare i de kommande åren med en säkrad framtid i den anrika konstruktörens händer eftersom den har en ganska modern och mångfacetterad personlighet i retrokaraktär.








Här provkör Rebecca Jackson den omåttligt vackra Fiat 500L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar