tisdag 21 juli 2020

Kompakta pendlare - Del 5

Volkswagen AG: s säte i Wolfsburg presenterade i våren 2003 en ny sjusitsig kompakt MPV som utmanar de franska konkurrenternas mångsidiga flexbilar, det nya tillskottet före femte generationen Golfs entré heter Touran.

Fördelarna med generation ett av den här modellen är såklart den rektangulära formen i alla vinklar inklusive fronten som genomgått två milda kosmetiska ändringar, mellan de tre första försäljningsåren var Tourans grill och kofångare lite lik en Caddy, från och med 2006 började den få nya strålkastare och en kromad list à la Passat ända ner till den senaste designen lånade från småbilen Polo.
Interiörens inredning känns gammalmodig och konventionell, mätarna var lättavlästa med en färddator som höll måttet, telematiken har ändrats ganska markant mellan olika faser, speciellt användning av navigationssystemet i de senare årsmodellerna med inbyggd CD-växlare och flertalet Touran-ägare var nöjda med baksäteskomforten respektive förvaringsutrymmet eftersom det fanns hela 35 förvaringsfack inuti och det bästa pluspoängen på den praktiska sidan går till bagageutrymmet med en låg lasttröskel som tillåter enklare förvaring av tyngre föremål, exempelvis en byrålåda från IKEA.

På motortrafikleden beter sig den första generationens Touran lite mjukt i framvagnen med de förfinade fjäderbenen och krängningshämmare, dieselmotorerna på 1.6 respektive två liter brusar i höga farter även om det uppstår ett högt vindtjut i den turbulenta luften annars hade 1.6 liters FSI-motorn varit ett bättre val bland ägarna i vår tektoniska kontinent (Europa), de manuella lådorna har otroligt bra kontroll i utväxlingen medan DSG-lådan plågades svårt med den långsamma responsen.

Efter att ha spenderat tolv år i livscykeln är den nya Touran II släppt precis före världspremiären i Genève år 2015, precis som sjunde generationens Golf har Volkswagens kompakta kryssare gått över till MQB-plattformen med en längre hjulbas, kortare överhäng, blivit 60 kg lättare än föregångaren och behåller grundkonstruktionen som originalet mäktade till.
På insidan har instrumentpanelen blivit smartare, högkvalitativ och mer förarorienterad trots att man behöll de analoga mätarna med färddatorn i mitten, luftutblåsen är hämtade från en Golf liksom den automatiska klimatanläggningen och infotainmentsystemen Discover Composition med Android Auto och Apple CarPlay för de billigare modellutbuden och i Highline-utförandet är den större skärmen på 8" med tilltalsnamnet Discover Pro standard allt på grund av att CD-växlaren sitter på ett separat fack vid passagerarsidans luftutblås, den elektriska parkeringsbromsen ersatte alltså den vanliga handbromsen och mer genialiskt på förvaringssidan är att förvaringsfacket under armstödet har en inbyggd papperskorg.

Baksäteskomforten är aningen förbättrad även om ErgoComfort-stolarna i både tyg- och läderklädsel känns mer robust för extra ergonomi på andra sätesraden, något som barnen gillar på resande väg och skuffens lastkapacitet räknas till maffiga 970 liter.
Säkerhetsdetaljer som Isofix-fästpunkter på alla tre baksäten är standard genom hela modellprogrammet liksom adaptiv farthållare, multikollisionsbroms, döda vinkeln-varnare och bäst av allt parkeringsassistans i och med att bilen var utsedd till Årets familjebil i Sverige 2015.

Köregenskaperna är mycket bättre än originalet med den elektromekaniska styrningens precisionsgrad, åkkomforten lutar åt den mjuka sidan för den beter sig riktigt bra på guppigt underlag och lösgrus i de slingriga småvägarna, samma sak även på motorvägen i den rekommenderade hastigheten på 110 km/h, bensinmotorn på 1.2 liter med turboladdning låter inte högt men har tillräckligt bra vrid på låga varv, i höga farter så hörs det inget vindtjut trots att den har en utmärkt vy framåt från den breda vindrutan och för att summera hela intrycket bakom ratten är Touran II med 1.2 TSI en pigg och säker pendlare med god bränsleekonomi trots flera återkallelser den senaste tiden.

Sedan dess har Volkswagens perfektion inom den kompakta familjevagnens segment blivit en trendsättare bland tjänstebilister och småbarnsfamiljer, vi får vänta och se om en ny generation Touran kan visa dagens ljus innan risk för nedläggning kommer att ske någon gång i framtiden.










Matt Watsons analys om första generationens Touran årgång 2011


Provkörning av Volkswagen Touran II år 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar