Kampen om segern utspelade sig på en solig eftermiddag i den långa men farliga landsvägsbana som skördade fler liv än till exempel Spa eller Le Mans.
Här i en tidningsartikel från engelska Autosport tyckte "Foggy" att den fåordige Hislop var den bäste rivalen han hade haft på sin tid i roadracingkarriären precis före VM-titlarna i Superbike med Ducati, inför värstingklassen Senior TT: s startskott kunde Lancashires mest kände tävlingsmänniska signera ett kort avtal med Yamahas satellitteam samtidigt fick "The Flying Haggis" rulla ut sin Norton RCW588 med Wankelmotor under kåpan.
Tävlingen inledde med Fogartys tidiga ryck under de två första varven före det första av två bensinstopp, sedan fick Steve Hislop göra en taktisk strategi med däckbytet och ge den ultimata fördelen även om den förstnämnde hade lämnat sitt slitna bakdäck intakt före sista depåstoppet.
Efter en ganska problematisk sista service före målflagg använde Hislop varje centimeter av landsvägen och för att slå "Foggy" så krävdes det en liten twist, engelsmannens Yamaha låg farligt till med en knäckt avgassystem och det stoppade inte honom från att sätta ett nytt varvrekord som höll kvar på topplistan i sju år innan killar som David Jefferies, John McGuinness och Peter Hickman slog till med snabbare varvtider.
För första gången sedan 1961 kunde ett engelskt motorcykelfabrikat stå högst upp på pallen genom ett bra åk av Steve Hislop efter sex långa varv och blev förklarat som den bästa TT-loppet genom tiderna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar