tisdag 7 juli 2020

F1-klassiker - Magny-Cours 2001

Sol, värme och publikrekord var de tre främsta orden som gjorde Frankrikes Grand Prix år 2001 till en stor folksamling på läktarna, före helgens matchupplägg mellan de tre toppstallen (Ferrari, Williams BMW & McLaren) kunde laget från Maranello utveckla sina bilar till ett anpassningsbart grundinställning på motor, transmission och fjädring samtidigt som toppmötet på FIA: s högkvarter handlade om ett förbud att använda reservchassit cirka femton sekunder efter formationsvarvet.

Lördagen den 30 juni var kokande varmt, termometern sträckte sig över 35 grader Celsius när födelsedagsgossen Ralf Schumacher slog till med att ta karriärens första Pole position, cirka tiondelen bakom var äldre brodern Michael även om han tappade lite tid i det sista försöket med en minut kvar av passet, på pressträffen hade världsmästaren poängterat att Jarno Trulli hindrade honom före ingången på kurva 12 (Vattentornet).

Söndagens publikfest med över 120 000 åskådare började med ett glapp i elektroniken på Mika Häkkinens McLaren Mercedes, orsaken till varför han fick stopp i drivlinan var att en mekaniker glömde att montera rätt motorkomponent, senare fick Ron Dennis det dystra beskedet att Häkkinen tar av sig hjälmen och följa resten av händelsen i garaget.
Racet drogs igång med en blixtrande start av Ralf Schumacher i den blåvita Williams-bilen, Michael höll fjolårsvinnaren Coulthard bakom sig och i klungan åkte Kimi Räikkönen upp fyra placeringar efter det första varvet av 72.

BAR Hondas tekniskt plågade säsong fortsatte när Villeneuve blev förste man att verkligen bryta loppet med en misstänkt elfel från en åttondeplats, nästan exakt samma grej hände för Enrique Bernoldi i sin Arrows Asiatech på det sjuttonde varvet före den första rundan depåstopp.
Varv nummer 25 och ledande Ralf Schumacher kom in för service men dröjde på grund av strul med höger bakhjul, ett varv senare hade Michael åkt runt gränden, saktade ner till bilen står still och meckarna i Ferrari-lägret mäktade till med ett bättre stopp för att slå killarna i blåvita arbetskläder.

Juan Pablo Montoya i den andra Williams-bilen tog över ledningen, krävde tre varv ytterligare innan hans första schemalagda depåstopp och McLarens arbetsdag blir ännu tuffare när David Coulthard drar på sig tio sekunders bestraffning för fortkörning i depågatan.
Halvvägs in i loppet hade Williams BMW: s förbundskapten Dickie Stanford beordrat Ralf att släppa förbi Montoya sin egen lagkamrat även om den sistnämnde förlorade mark och allt slutade med en rykande motor på colombianens bil på varv nummer 53, cirka tre varv senare stötte den rutinerade nordirländaren Eddie Irvine samma problem men den här gången rörde sig om ett fel i Cosworth-motorns ena ventilfjäder.

Vid målgång nådde den enastående Michael Schumacher milstolpen på 50 segrar, inte nog med det utan för andra gången under säsongen 2001 fick han med sig brodern upp på pallen, i varje fall deras första historiska ögonblick skedde i ett tidigare tillfälle (Montreal 2001), tredjeplatsen gick till Rubens Barrichello från åttonde startplacering, Coulthard blir fyra efter bestraffning, Jordan-teamets Jarno Trulli femma och sista poängplatsen gick till Nick Heidfeld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar