Tredje generationens B-klass (W247) har fått ett nytt ansikte som oväntat liknar A-klassen trots annorlunda arkitektur i framlyktorna, kylargrillen och motorhuven.
Över till sidoprofilen och det är här som skillnaderna slutar, designen på hjulhusen och dörrarna är för övrigt bättre än föregångaren som hyllats av både tjänstebilister och småbarnsfamiljer eftersom formgivaren i Daimler AG: s designavdelning använde bara huvudkonturen istället för två linjer, fönsterglasen är större för en bättre vy respektive insläpp av naturlig solljus och precis som den tidigare generationen fick man behålla den sluttande lutningen i C-stolpen tillsammans med integrering av baklyktornas nya form som först sågs i nya A-klass halvkombi.
På insidan lägger man märke till att den här bilen har lånat teknik från Mercedes lyxsedan S-klass där det inkluderar alla körhjälpmedel som till exempel skyltigenkänning och ännu smartare en infraröd kamera som detekterar hinder framför vägen, läderratten huserar flera knappar gjord av borstad aluminium liksom luftutblåsen och knapparna i mittkonsolen.
Telematiken är förbättrade gentemot den föregående W246 när de vanliga mätarna har blivit ersatta av dubbla TFT-skärmar som mäter 7" vardera, användargränssnittet går under säregna namnet "Mercedes-Benz User Xperience", till höger om förarsätet finner du en mugghållare, precis bakom hittar man armstödet med ett öppningsbart fack och närmast framför en musplatta som kontrollerar instrumentpanelens användargränssnitt.
Utöver dess tekniska framsteg har komforten på både fram- och baksätet klassats som premium, i vissa modellutbud kan man utrusta en ny B-klass med sittdynor av Alcantara och artificiell läder, såväl barn som vuxna kan sitta säkert i baksätet utan problem eftersom det finns gott om benutrymme men det finns bara en grej som jag ofta kritiserar i en sådan bil, hur i hela bilvärlden hade Daimler AG: s forskarteam tänkt med att lägga beslag på en bredare transmissionstunnel och jag kan vara självsäker att kardanaxeln förlängdes för att få plats med växellådan i bakvagnen som ställs på tvären för bättre viktfördelning men lastkapaciteten har jag inget att klandra om för den sväljer cirka 1 540 liter bagage med baksätena nedfällda.
Bara två billiga bensindrivna versioner (B160 & B180) kommer utrustas med sexväxlade manuella lådor medan resten som börjar från B160 d till topputrustade B250 respektive laddhybriden B250 e fås med automatlådor konstruerade av ZF Sachs, däribland den sjustegade lådan med dubbelkoppling på B220 4Matic, det vill säga en topputrustad B-klass med 190 hästars bensinmotor och permanent fyrhjulsdrift som standard.
Dagens ägare av tredje generationens Merca B-klass kommer föredra trendsättaren B200 med 1.4 liters bensinmaskin på 163 hästkrafter länkad med just en sjustegad automat trots att man betala extra för glastaket, aluminiumfälgarna och stöldlarmet för extra försiktighet.
För första gången sedan den populära W246: an har den nyare B-klass kombinerat körglädjen med utrymme, lyx och komfort på en och samma tankekarta.
Ett bra exempel på första intryck bakom ratten är att styrningen känns lika stadig och mjuk som föregångaren, bromsarna har tillräckligt bra respons och når den optimala arbetstemperaturen på de slingriga vägarna, framvagnen känns mer eller mindre stum i höga farter medan hjulupphängningen på båda sidor beter sig som den ska vara eftersom den absorberar ojämnheter i olika underlag även om föraren kontrollerar grundinställningarna via användargränssnittet, i överlag är gasresponsen fortfarande ganska stadigt som föregående B250 AMG Line men utväxlingen i automatlådan med dubbelkoppling för mig har varit en bitter minuspoäng.
Den moderna inkarnationen av Mercedes B-klass spås vara räddningen för den kompakta familjevagnens segment trots att flera bilägare numera byter till äventyrliga byggnationer och jag tror att modellen kommer leva vidare minst ett par år till för att få den sortens biltyp att kvarstå i historieböckerna.
Detaljerad provkörning av nya B-klass
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar