I nästan 25 år av mitt motorintresse har jag uttryckt varför en familjedynasti blir viktigt för en bättre värld både på och utanför paddocken men saken är klar för biltidningen Autocars kolumnist James Disdale sedan han listade ut tio av de största namnen som använde framgångar från en generation till en annan, här på min specialskrivna krönika ger jag ett par exempel.
Brabham: När den framlidne Jack Brabham flyttade från Australien till Storbritannien 1955 kunde han kickstarta en racingdynasti som fortfarande är på resande fötter, denne äldre man i klanen har vunnit tre VM-titlar i Formel 1 varav ett med egenkonstruerad bil, hans söner hittade framgångssagor någon annanstans, allt började med Geoff som tävlat sportvagnar med stora meriten på Le Mans 1993; Gary blev F3000-mästare 1989 och David tävlat för Simtek i Formel 1 innan han upprepade broderns bedrift 2009 med Marlboro Peugeot Total i Sarthe-regionen, Geoffs egen son Matthew har tävlat i Indycar medan Davids egen son Sam har farsans mentalitet som framtida världsmästare i sportvagnar.
McRae: Lanarkshire är hemvist till rallyvärldens största hemmastadda familj och allt började med medelåldersmannen Jim som uppfann talangen på grusvägarna genom att vinna fem inhemska titlar i rally, när han var på väg att hänga hjälmen på hyllan vädjade Jim och frugan att fostra båda sina söner till världseliten, äldste sonen Colin började sin rallykarriär på hemmaplan innan Dave Richards värvade honom till Subarus VM-trupp och kammade hem VM-bucklan 1995, på långa vägar klassades Colin som världens bäste i eran där motorer på två liter, fyra cylindrar och fyrhjulsdrift var som störst ända tills gnistan släcktes då han gick bort hastigt i en helikopterolycka med sin son och två kollegor ombord, Colins yngre bror Alister använde skickligheten bättre i en svagare styrning än en mer konkurrenskraftig bil och vi skulle få se om Alisters sextonårige son blir ett säkert kort framöver.
Schumacher: Innan en viss engelsman radar upp nya rekord hade Formel 1-cirkusens störste på min tidsålder varit den man som fått mest uppmärksamhet både på och utanför racerbanan, Michaels stora framgångar var enastående i en karriär som varade i två olika sejourer, hela 91 segrar på kontot med sju världsmästartitlar, 155 pallplatser och 68 tursamma Pole positions om man inte räknar in den ihåliga varvtiden från Monaco 2012, yngre brodern Ralf anslöt redan 1997 i en Jordan Peugeot och i en sex år lång sejour med Williams hade han stått högst upp på prisceremonin sex gånger, syskonen Schumachers styvbror Sebastian Ståhl var en regelbunden figur inom GT-racing och när det gäller nästa generation har Michaels son Mick en tuff debut för Haas CNC Racing efter förra säsongens FIA F2-titel medan Ralfs nittonårige yngling David tacklar alla racerbanor i en tredje läroår som Formel 3-chaffis.
Andretti: Ett av flera familjenamn som är synonymt med Indycar är klanen Andretti det bästa exemplet; Mario var den man som Ronnie Peterson tävlat mot på 70-talet i en Lotus 79, bland de mest kända F1-bilarna i hela denna årtionde, han tog hem VM-bucklan 1978 trots lagkamratens bortgång och flera år tidigare (1969) vann Mario Indy 500 trots det verbala bråket efter den rutiga flaggan med tävlingsledningen 1981, anagrammet Andretti-förbannelsen användes först 1991 när Michael var på väg att vinna på "The Brickyard" men det var Rick Mears som drog det längsta strået, 2006 hade pojkracern Marco efter tävlingsdebuten varit den man som försökte bryta klanens segertorka på Indy men förlorade sprinten mot mål till Sam Hornish Jrs fördel.
Hill: På 60-talet var Graham Hill en karismatisk figur både på och utanför racerbanan med två VM-titlar i Formel 1 (1962 & '68), han var förste man att bära smeknamnet "Monsieur Monaco" sedan han vann i furstendömet fem gånger med andra meriter på kontot, Indy 500-vinsten och Le Mans 24 timmars för att komplettera bilracingens "Triple Crown", sonen Damon började med roadracing innan formelbilskarriären tog fart, tävlade i enstaka lopp för Brabham-stallet ända till Sir Frank Williams fixade tävlingskontraktet på fyra år med ambition att bära klanen till nya höjder, 1996 var Damon den första sonen till världsmästare att ta hem titeln själv, tjugo år senare var Nico Rosberg näst på tur i listan; Damons egen son Josh slutade med formelbilar i förtid och tog upp musikkarriären som primär mål.
Solberg: Norges kanske största rallyprofil Petter Solberg var en underhållande förare på 00-talet då han tävlade med Ford innan Prodrives tekniske direktör David Lapworth snappade upp honom till ett mångårigt avtal med Subaru och såg till att förartiteln 2003 var säkrad inklusive två VM-titlar i rallycross bakom ratten på en privatanmäld Citroën DS3, äldre brodern Henning; också från byn Spydeberg i Østfolds fylke haft en del rallyframgångar i bagaget, den kille som följer faderns respektive farbroderns fotspår är unge Oliver som är på väg att fylla tjugo stearinljus, hans krokiga väg till världseliten i rally började på värmländska Höljes där han lärde sig köra crosskart innan han fick lettisk tävlingslicens vid sexton års ålder och 24 månader senare så deltog han Europamästerskapet i rally med att bära en svensk tävlingslicens på morsan Pernilla Walfridssons order.
https://www.autocar.co.uk/car-news/motorsport-news/greatest-motor-racing-dynasties-ever
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar