I våras tyckte Renaults VD Luca de Meo vid en bolagsstämma på deras teknikcenter i Guyancourt att från och med nu kommer dagens bilflotta får begränsa farten till 180 km/h eftersom en tredjedel av alla trafikolyckor beror ju på överdriven hastighet med dödlig utgång, något som han egentligen utvärderat enligt en artikel från tyska tidningen Der Spiegel.
Redaktören Mattias Rabe från Teknikens Värld skrev på sin kolumn en helt annan version av vad som skulle komma härnäst, säkerhetssystemen är inte designade för att motverka personskador i hög fart med en ganska seriös utsträckning än vid normal hastighet, i värsta fall kan indikationen om antalet skadefall och omkomna gå mot en rejäl nedgång som exempelvis i Tyskland de tre senaste åren då fri fart på en tredjedel av vägnätet gjorts om till 130-skyltar och det tursamma är ju att antalet omkomna sänktes till noll sedan Vänstern och CDU införde hastighetsbegränsningar på varsin partistämma sommaren 2004.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/renault-vill-ocksa-begransa-bilarna-till-180-kmh/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar