måndag 19 juli 2021

Bakgrunden till olika bilars komponentbrist

Flera biltillverkare lider med bristen på elektroniska komponenter ända sedan pandemin plågade fabriksarbetarnas rörelsefrihet, halvledarkomponenterna fortsatte att vara enhörningen när det gäller råvaror inom hemelektronik, allt från mobiltelefoner, datorer och vitvaror men också i olika bilars kontrollenheter.

I ett specialskrivet artikel på Teknikens Värld fick Mattias Rabe medge att produktionskapaciteten från olika underleverantörer stannade av helt och hållet samtidigt som efterfrågan på nyregistrerade bilar sänktes katastrofalt jämfört med finanskrisens dystra vår och sommar 2008, allt berodde på flera fabriksarbetare som stängde sina portar och började jobba hemifrån i takt med parlamentets försök att införa stränga restriktioner, några månader senare publicerade tabloiderna en rad med rubriker om händelsen kring en pråm som låg på tvären i Suezkanalen och med det har datanördarna varit i panik efter svårigheterna som drabbade grafikkortstillverkaren Nvidia respektive AMD: s och Sonys leveransproblem.

På olika delar av Europa har en del etablerade koncern drabbats av brist på halvledarkomponenter, ta till exempel Volkswagen AG som tappade 22 % av produktionstakten vid tillverkning av elbilen ID.3, Renaultalliansen flaggade för en kraftig andelsförlust medan Stellantis som sköter franska respektive italienska biltillverkare blivit jättepåverkade av komponentbristen, Peugeot tog det drastiska beslutet att avskaffa de digitala mätarna på nuvarande generationen 308: s instrumentpanel till fördel av de analoga mätarna med färddator i mitten, tidigare rapporterade Ford Europas ledning att man pausade produktionstakten till följd av vad som hade hänt med pråmen i Suezkanalen, tillverkningen av Ford Focus på tyska Saarlouis hade stannat av och tvingade de anställda att dra ner på arbetstiden p.g.a. karensdagar men allra värst drabbas fabriksarbetarna i Köln respektive Valencia när byggnaden stänger sina dörrar fram till mitten på augusti.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/komponentbristen-fortsatter-biltillverkarna-maktlosa/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar