I mer än hundra år har bilindustrins anrika konstruktörer gett oss entusiaster inklusive ägare till såväl klassiska som nya vagnar många tekniska finesser men frågan är vilken som är mest innovativ oavsett karossform.
Alfa Romeo: Common Rail-teknologi på dieselmotorer introducerades på 60-talet men det dröjde tre decennier tills tekniken nådde stora rubriker på löpsedlarna när 156: an släpptes med en s.k. JTD-diesel, deras mest innovativa finess var bensinmotorns variabla ventilering på en Spider anno 1980.
Audi: Fabrikatet från Ingolstadt innehar sedan dess mottot "Försprång genom teknik" och arbetat med många innovativa uppfinningar på teknikavdelningen, 2003 var flaggskeppet A8 först med LED-lampor för att minska bränsleförbrukningen, innan dess fick de samarbeta med Volkswagen och försöka få fram en prototyp till Stop & Start och laserlyktorna först sågs på superbilen R8 i specialutgåva.
Bentley: Vad traditionsenliga Bentley gjorde hösten 2015 är något djärvt med deras ultralyxiga stadsjeep Bentayga, fabriksarbetarna i Crewe hade lindat ihop 48 volts elmotor med kopparkablar för att få fram märkets egentillverkade mildhybrid.
BMW: 1954 tillverkade det Bayerska Motorverket en banbrytande V8 av gjuten aluminium, motorn var det första i sitt slag att väga lättare än andra maskiner som byggts på 50-talet, mer intressant var "Fly by wire-teknologin" som gjorde att omborddatorn skötte gaspådraget automatiskt på en E32 1987 och med 7-seriens nästa generation (E65) blev avtäckt redan 2001 var den första Europeiska bilen att få navigationssystem som standardutrustning liksom sexväxlad automatlåda av ZF Sachs.
Vätgasdriften gick under utveckling även om bara 100 exemplar av Hydrogen 7 gick att hyra och sju år senare har 5-seriens prestandadiesel M550d blivit först med att få tre turboaggregat in i ett trångt motorrum.
Bugatti: Superbilen EB110 var först ut med vitsen att lägga på fyra stycken turbokompressorer trots att konservatismen inte tillåter sådan teknik.
Cadillac: På 30-talet hade märket efter inflationen på Wall Street lyckats bli först att montera sexton cylindrar i en stor motorblock, ett och ett halvt decennium tidigare var startnyckeln en ideal verktyg då nybilsägarna i den tidiga industriåldern kantats av skador i armar och handleder.
Chrysler: Bromsskivor fanns enbart som standard på framvagnen av en Crown Imperial, cirka fem år innan en viss brittisk racerbil dök upp med något bättre.
Citroën: Väghållning, lyx och komfort är de tre ord som beskriver deras grundläggande men genialiska idé till gashydrauliska fjädringssystemet, tekniken uppfanns på en Traction Avant innan den kultförklarades 1955 när DS blev en publikfavorit på bilsalongerna.
Ferrari: 1968 fick konstruktören som tävlat i Formel 1 sedan dess ha äran att serietillverka 206GT med en revolutionerande teknisk finess, den elektroniska tändningen som finns på gamla moderbolaget Fiats snikmodell med Lampredi-V6: an, just det en Fiat 2400 Coupé.
Fiat: Om du tror att en MPV klassas som ultramodernt men icke sa Nicke för 1956 hade modell 600 Multipla varit startskottet för hur en bra familjebil ska se ut i framtiden.
Ford: Patentering av olika tekniska finesser har ju varit något av en säkerhetsdetalj, den amerikanska armen av Ford Motor Company var ju länge pionjärer av elhissar och eluppvärmda vindrutor men deras tyska division kunde med elektronikkunskap i all ära uppfinna en s.k. knapp som hjälper föraren att utföra en bredsladd, tyvärr är tekniken bara duglig på racerbana.
Honda: 1982 blev mellanklassbilen Accord först ut i Japan med att installera en "Route finder" vilket är en gammal benämning på dagens navigationssystem, sex år senare kunde sportcoupén Prelude marknadsföras som första personbil att använda adaptiv fyrhjulsstyrning och ytterligare femton månader fram i tiden var aluminiummonocoque en smickrande framsteg i världsomvälvande ingenjörskonst.
Lancia: Om du tror att Lancia var bra på rallyvägarna så på ritbordet var nissarna uppfinningsrika på nästan allt, gashydrauliska stötdämpare plus rörramsteknik 1924, fyrväxlad manuell transmission innan kriget utbröt, en till kugghjul trycktes in 1948 för att få de allsmäktiga fem växlarna och V6-motorn först byggdes 1950 på en Aurelias motorrum.
Maserati: Dubbla turboaggregat var normen när sportcoupén Biturbo först sågs 1981.
Mazda: Wankelmotorn blev vardagsmat för det japanska fabrikatet tidigt 80-tal innan den blev symbol för hög prestanda med modellerna RX-3, RX-7 och RX-8 allteftersom racerbilen 787B vann Le Mans 24 timmars med den tekniken 1991 före totalförbudet i tävlingssyfte.
McLaren: Kolfiber används främst inom luftfartsteknik men den första racerbilen att använda materialet var Storbritanniens mest segerrika konstruktörs första revolutionerande Formel 1-bil MP4-1, i vanligt bruk var kolfiberteknik grundläggande enligt designgurun Gordon Murray när McLaren F1 betraktas som tidernas mest teknikavancerade superbil.
Mercedes-Benz: Gottlieb Daimler och Karl Benz var dem som inventerade det motordrivna fordonet men innovationerna slutar inte där, överladdning infördes 1921 följt av det första dieseldrivna personbilen före krigstiden, turbodieseln flera decennier senare inklusive de små tekniska finesser som gör bilägandet lite enklare såsom adaptiv farthållare och nyckellös dörröppning på en S-klass (W220) anno 1998, aktiv stötdämpning var Williams F1: s innovation innan Daimler AG som sköter personbilstillverkningen fick glida in tekniken på en W215 som egentligen är andra generationens tvådörrarskryssare CL600 och nödbromsassistansen används enbart i stadstrafik.
Nissan: Det enda som Nissan hade innoverat på 80-talet var en ratt med knappar på en 300ZX och litiumjonbatterier fungerade på en prototyp innan tekniken spreds överallt.
Peugeot: Fällbara tak patenterades 1935 på en 401 Eclipse innan populariteten sköt upp i höjden när lilla 206 CC blev en jättefavorit bland kvinnliga bilister.
Porsche: Krockkudden fanns inte på de flesta bilar under stora delen av 70-talet före växlingen till 80-talet och en märklig revolution, airbagen för passagerare monterades på en 944 av den senare årsmodellen för konduktören hade bara en enda krockkudde som sista försvarslinje innan olyckan skulle snart inträffa.
Renault: Jajamänsan, centrallåset var formgivaren Robert Oprons idé då sportcoupén Fuego var först ut med den typ av elektrisk gadget som vi ofta använder före och efter körning.
Rolls-Royce: Har du hört talats om digital klimatanläggning? Vissa bilentusiaster gör det men andra inte har något särskilt för på den tiden hade en del bilmärken försökt finslipa luftkonditioneringens funktion och anrika Rolls-Royce var först med den sällsynta Camargue att klämma in elkablarna och skapa vad som egentligen är en elektronisk luftkonditionering per automatik.
Toyota: Sedan 1997 är märket mest känd för att ha serieproducerat en hybrid till massorna när Prius var fullkomligt dyr gällande ingångspris men sedan dess har hybriddriften utvecklats i allra högsta grad för att ge vanlig bensindrift en utmaning, detta är en enastående innovation.
Volkswagen: Bilbyggarimperiet Wolfsburgs lokalbor sitter och läser tidning med all häpnad och pratar om deras lyckosamma skapelse i mekanik, våren 2003 presenterade VW den heta Golf R32 med dubbelkopplingslåda, något som Porsche försökt fintrimma många gånger men inte använts på någon av de Le Mans-vinnande tävlingsbilarna från Grupp C-eran.
Volvo: När det kommer till säkerhet är Torslandafabrikatet återigen bäst på alla fronter, säkerhetsbältet respektive bältessträckare var en patenterad svensk uppfinning sedan 1959 och räddat miljontals trafikanter från att dö i bilolyckor och bäst av alla tekniska verktyg ombord är "Döda vinkeln-varnaren" som först blev standardutrustad år 2006 i andra generationens Volvo S80.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/technology-championed-every-major-car-maker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar