Mer ChampCar-historia på ingång och dagens artikel kommer handla om 1997 års upplaga av Grand Prix of Toronto på stadsbanan vid sevärda Exhibition Place eller "The Ex" som stället kallas av lokalborna med vyn av tornet CN Tower.
I mästerskapstabellen inför detta race så var det dubbelt kanadensiskt med Paul Tracy i ledning före Greg Moore, hemmafansen hoppades på ett bra kval från någon av de lokala förarna men under lördagen blev det dubbelt brittiskt längst fram, Team Hogans Dario Franchitti kvalade snabbast av alla och tog karriärens första Pole position, den unge skotten hade med sig f.d. Le Mans-vinnaren Mark Blundell på första led eftersom båda kör med Mercedesmotor under huven, erfarenheten i tredje respektive fjärde ruta leds av spelande teamägaren Bobby Rahal och Newman Haas Racings Michael Andretti; på sjätte startruta återfinns Alessandro Zanardi tävlandes för Target Chip Ganassi och längre bak hittar man en annan hemmaförare nämligen Patrick Carpentier på startplats 21 bredvid Adrian Fernández.
Starten har precis gått till det vilda jublet från huvudläktaren men in mot första kurvan (Prince's Gate) uppstår lite rabalder, Rahal försökte ta innerspåret men Franchitti stängde dörren och hamnade i en piruett eftersom det går inte att placera fyra bilar i bredd på en och samma kurva, alla bilar utom Christian Fittipaldi kom undan kaoset och tävlingsledningen väljer att kalla ut säkerhetsbilen tämligen omgående innan de två bilarna får i ettans växel och ge sig ut tillbaka men längst bak i fältet, vid omstart på varv nummer tre är Mark Blundell den förare som bestämmer tempot med Bobby Rahal på rullen men kampen om tredjeplatsen tätnade mellan Scott Pruett och André Ribeiro innan Zanardi kom in utanför bild och passade på att slänga sig förbi brasilianaren tävlandes för Steve Hornes stall.
Efter segern på Burke Lakefront Airport i Cleveland, Ohio var Alessandro Zanardi i storform trots att han åkte fjärde snabbast på söndagsmorgonens uppvärmning med full bensintank, på kommentatorsbåset uttryckte Danny Sullivan att kurva 5 klassades som italienarens favoritställe till att utföra en perfekt omkörning, han blåste förbi Scott Pruett även om två små puffar blå rök släppt lös när hans höger bakhjul kom i kontakt med Pruetts vänster framhjul, när hans ärkerival från Formel 1 passade på att spara bensin är han uppe på en andraplats efter att ha satt käpparna på Bobby Rahals hjul i exakt samma kurva, främste utmanaren Gil de Ferran gav sig in i depån för en lång service och orsaken till varför ledde till att gaspedalens potentiometer slutade fungera ordentligt, lite senare var Paul Tracy förste man att åka in för en regelbunden depåstopp, därefter hade lagkamraten Al Unser Jr. stött på problem, hans depåstopp varade i tre minuter då Team Penskes mekaniker försökte sträcka på en främre bärarm efter kontakt med Gualter Salles.
Franchitti körde upp sig till en elfteplats bakom Jimmy Vasser samtidigt som Pruetts depåstopp tog 13.3 sekunder och gick ut precis i tid innan Bryan Herta fick svänga in, det dröjde fram till varv 34 för ledarklungan att slå på fartbegränsaren och lägga på nya set hårda däck inklusive bränsle; Raul Boesel respektive Greg Moore stannade kvar ett varv till innan de blir tillkallade via radio för sina respektive första depåstopp, på varv 40 av 95 åkte Polesittern Dario Franchitti av från niondeplats och därmed blev skottens inklusive teamägaren Carl Hogans dag förstörd.
Med två tredjedelars distans kvar är Mark Blundell jagad av sin ärkerival Alessandro Zanardi; det intressanta är ju att engelsmannen åkte av vid kurva 3 två gånger om och stötte på kopplingsproblem i ett försök att varva Parker Johnstones grönvita Reynard med Hondamotor, tävlingens andra och sista depåstopp gick igång på bästa sätt när Mauricio Gugelmin åkte ut före sin landsman, därefter var det Michael Andrettis tur när kampen om tredjeplatsen med André Ribeiro håller på att bli sensationell; Scott Pruett körde in för att lägga på ett skrubbat set mjuka däck och på varv nummer 69 har Zanardis depåstopp varit det bästa med 10.3 sekunder på grafiken när Ganassi-teamets Crew Chief Rob Hill justerade framvingen ett snäpp neråt och säkerhetsbilen kallas ut för att få väck Bryan Hertas bil samtidigt som reprisbilderna visade att Zanardi klippte till Greg Moores bil och forsade in i betongväggen, engelsmannen Mark Blundell hade gott om tid på sig att utföra dagens andra depåstopp och gav sig ut i ledarposition före närmaste man.
Bataljen om förstaplatsen mellan två gamla Formel 1-förare på den trånga stadsbanan har tätnat, båda åker med Reynard-chassin och Firestone-däck men använder olika motorer, en bränslesnål Merca-spis på Blundells PacWest-bil och en potent Hondamotor på Zanardis Ganassi-bil, det hela gick ända in till målflaggan och Mark var den som dominerade loppet på egen hand, ledde 93 av 95 varv trots den hårda pressen från sin störste konkurrent flåsandes där bakom, tredjeplatsen vanns av André Ribeiro och i mästerskapstabellen har Zanardi tagit tillbaka andraplatsen från Greg Moore men Team Penskes Paul Tracy leder fortsatt inför den kommande veckans Michigan 500 på tävlingskalendern anno 1997.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar