De tyska biljättarna Audi och Mercedes har presenterat varsin uppgift med syfte att komma tillbaka till Le Mans i framtiden, på Ingolstadt kunde fabrikatet med jättestor succé i långloppsracing ge i god tid beskedet att annonsera en comeback på bästa sätt, med det kan Audi Sports tävlingsansvarig Julius Seebach säga att LMDh-kategorin skulle passa perfekt i deras nya mål att ta tillbaka segrarna som förlorade i de två sista åren före Reinhold Joests lag höll på att gå i pension, därmed har planen på att bygga en arvtagare till dieselhybridbilen R18 e-tron Quattro i samma takt som Porsches kommande prototyp på Weissach.
Historieböckerna lyder sitt språk när förväntningarna är skyhöga sedan R8: an vann 63 segrar under de sju år som den utvecklats både som fabriksbil av Audi Sport Team Joest och privatägd chassi bland satellitteamen, utöver de tretton segrarna på Le Mans är "de fyra ringarna" fortfarande innehavare av distansrekordet från 2010 med 397 varv runt Circuit de la Sarthe som egentligen motsvarar en bilresa från New York till Portland.
https://teknikensvarld.se/nyheter/motorsport/audi-tillbaka-pa-le-mans-2023-med-eldrift/
I Stuttgart däremot kommer Daimler AG: s svenska VD Ola Källenius berätta för sina anställda i huvudkontoret att superbilen Mercedes AMG Project One kommer dyka upp offentligt om inte alla 275 exemplar ha redan blivit sålda till förmögna bilfantaster, det hade pratats om en eventuell lansering hösten 2019 men väntetiden fått dröja p.g.a. just V6: an plus superkondensatorn ur Lewis Hamiltons mästerskapsvinnande F1-bil från 2017 som hölls kvar på demontering innan hela kraftpaketet anpassas till de nya utsläppsnormer enligt WLTP.
Plötsligt på Nordslingan blev den ultramoderna rariteten fotad av en svensk spionfotograf gav lite extra vårtecken men också speciella kännetecken på att Mercan med F1-motor är på väg att bli den bil som skulle ersätta den tekniskt plågade CLR på Le Mans om Toto Wolff tillåter dem en comeback efter att de skulle lämna F1 helt och hållet och i slutet på april månad fick den synas på tom bana av en professionell förare på spanska Sierra Nevada.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar