I våras hade personbilsbranschen brottats med brist på beståndsdelar från olika underleverantörer inklusive övergång till eldrift och följden till pandemirestriktioner men i en annan del av bilindustrin gick nyttofordonens bransch någon bättre när det gäller omställning till elmotorer då dieslarnas dagar ansågs vara räknade.
Genom de tidigare inslag jag hade skrivit om hur olika koncern köper rättigheterna att konstruera vettiga transportbilar, några exempel på nya samarbeten är följande:
Allt började med Ford Europas stationschef Stuart Rowleys inverkan om hur viktigt samarbetet med Volkswagen AG går mot en förändring liksom tillgången till en ny plattform där bygget på en ny generation Ford Ranger kommer planeras även om VW använder chassit som mall till nya koncernsyskonet Amarok.
När PSA-gruppen och FCA slogs ihop och bildade Stellantis hade samproduktionen av en identisk transportbil i en gemensam plattform varit jämställd vilket är viktigt enligt koncernens VD Carlos Tavares efter att ha förstått formuleringen som Stuart Rowley tände till på ett extrainsatt presskonferens.
Daimler AG: s samarbete med Renaultalliansen funkade perfekt i den större andelen genom att utveckla samman en Renault Kangoo och dess tvillingsyskon till byggentreprenörernas förtret men allting gick snett när det gäller utvecklingen av Nissan Navara och Renault Alaskan som gjorde att Mercedes X-klass lades ner alldeles för tidigt p.g.a. låg efterfrågan, Nissan Europas viceordförande François Bailly däremot talade klarspråk under en marknadsintervju genom att ge en del parlamentariker behovet att införa totalförbud på allt bensindrivet i stadskärnorna och trodde på en sak gemensamt, ingen ny Tesla får visas i offentligheten bland nyttofordonens flotta.
Nissans svenska stationschef Marko Ratinen sa enligt en kolumn i Teknikens Värld att varumärket tappade marknadsandelarna med orsaken till varför flakbilarna rasar i försäljningsstatistiken när deras kompakta crossover Qashqai tog över rollen som tabelletta i branschorganisationens marknadsundersökningar, Renault Sveriges motsvarighet Thomas Holm försökte efterlysa skattelättnaderna till ägare med HVO-dieslar under motorhuven, skatten blir dyrare med målsättning att få ner koldioxidvärdena och att märkets transportbilar har under de senaste åren varit kompatibla med bränslet HVO100, med detta har marknadsandelen varierat mellan tio och fjorton procent trots att de ligger trea bakom VW och Ford rent grafiskt sett.
I korthet behövde Fiat Professional få fart på bygget av en mindre skåpbil som delvis ersätter Fiorino och Doblò trots att personbilsdivisionen gör att vad dem kan för att höja Nuova 500: s utbud och efterfrågan, den s.k. "sista-minuten-leveransen" kickade igång på allvar när Citroëns ledning vädjade till postombudsfacken runtom i Frankrike att privatleasa en skåpbil som bygger på lilla elbilen Ami och kan lasta minst en drickaback fullt med brev och kartonger.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/nu-ska-bilbranschens-kassako-elektrifieras/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar