Biltestkrönikören Alex Robbins från brittiska motorforumet Drivetribe har ställt en bra fråga under rubriken "Vilken snabb halvkombi som bestod tidens tand? ", om någon sa en VW Golf IV GTI är svaret nej, om det är en Peugeot 306 S16? Nja. I flera debatter om vilket som är bäst så dyker en sällsynt kandidat från modevänliga Italien, den halvkombi som vunnit en del bilägares hjärtan var en Alfa Romeo 145, speciellt i prestandautförandet Quadrifoglio Verde vilket är italienska för "Grön fyrklöver".
När 145: an släpptes 1994 var bilen under sina första år grovt kritiserad för sin kilform implementerad av en viss Chris Bangle men om man vrider klockan framåt har karossformen sett bättre ut, bilen i sig åldrades bättre än låt oss säga en Golf III från samma tidsålder tack vare nosen formad som en falks näbb men interiören kändes billigt monterad på vissa ställen trots att kvalitén blivit aningen förbättrad på de senare årsmodellerna (1998-2000).
Vid första anblick på vanlig landsväg så kränger ena hjulparet på långa kurvor som en yster dans på marmorgolvet, åkkomforten kändes lite stel för en bil som är en nästan 30 år gammal konstruktion, styrningen var inte lika rapp och spänstig gentemot konkurrensen på den tiden, bäst av allt är tvåliters Twin Spark-motorn på 155 hästkrafter en bra mekanisk beståndsdel, ljudet på den fyrcylindriga maskinen gav oss Alfisti lite gåshud, den snurrade magnifikt i varvregistret trots att den ersatte en redan trött boxerfyra ur en alltför gammal 33 16V Permanent 4.
Några varningstecken man måste hålla ögonen på innan köpet av en begagnad 145: a i gott skick är felet på ventilfjädern i takt med kamremsbytet vart 15 000: e kilometer, rostskyddet på dörrtrösklarna och bagagerummet var något sämre på de tidiga årsmodellerna än befarat och dubbelkolla om man har en huvudnyckel annars kan handlarens tekniker omkoda bilens omborddator vilket anger de dyra servicekostnaderna, med minuspoängen åt sidan kommer jag säga att Alfa Romeo 145 alstrar mycket charm och kärlek men förblir inte bortglömd i bilhistoriens arkiv.
Fullständig recension av Alfa Romeos moderna designklassiker från 90-talet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar