lördag 31 juli 2021

406 V6 - En tjänsteförares dröm

På mitten av 90-talet tvingade hälften av Europas tjänstebilister säga att varje gång man läser nybilspriserna hos några auktoriserade handlare hålla ögonen på något annat än en Rover 416 som i verkligheten är en skrytmåns, om man behöver en ultimat körupplevelse med bilracing i stamtavlan så krävs det en BMW E46 3-serie men för en specifik kille eller tjej i näringslivet som behöver kombinera det bästa av två världar kan Peugeot 406 vara en av tidernas mest attraktiva sedaner i klassen.

Uppföljaren till den alltmer populära 405: an är en tidlös modern klassiker i mina ögon, framvagnen kändes ganska elegant för en sedan som utmanade tyskarna (BMW E46, Mercedes W203 & Audi A4 B5) inklusive första generationens S60 från Volvo, hennes framlyktor och kofångare från de tidiga årsmodellerna hade behållit föregångarens karaktär, formgivningen är signerat Peugeot själva medan sportcoupén lämnades över till Pininfarina, när dess kosmetiska ändring visades i årsskiftet 1998-'99 har hela karosseriet inte ändrat sin framgångsrecept med tanke på att sidoprofilens huvudkontur haft en generös balans mellan aerodynamisk effektivitet och självsäkerhet, från trekvartsvinkel bak är C-stolpen respektive bakluckan något av en kontinuitet från föregångarens igenkända look, när en professionell konstnär håller på att byta infallsvinkel mellan front och bakvagn är det väl så att C-stolpen på 406: an den som vinner "Årets bild" på en lokaltidning, kanske beror detta på de rubinröda baklyktorna som gör bilen prominent och karismatisk.

Med exteriörens charm åt sidan kan den stora skillnaden finnas på cockpitinredningen, konkurrenterna bryr inte ett dugg om vad som är högklassigt eller inte, ta till exempel interiören på andra generationens Ford Mondeo, jag tycker att den var lågmäld och tråkig men inte på lejonmärkets volymmodell, varje element och liten detalj verkar vara anpassningsbar hos en specifik ägare (t.ex. vardagschaffis eller tjänstebilist), läderklädslar kostar flera tusenlappar extra i den mellersta nivån ST Pack men standard i SV 3.0 V6, baksäteskomforten däremot känns en del avslappnande med mycket utrymme i både ben och panna, på förarsätet är mätarklustret mycket diskret för en fransk sedan, mittkonsolen huserar en automatisk klimatanläggning och CD-växlare som standard, mugghållarna hittar man bakom parkeringsbromsen för att lätt komma åt vattenflaskan i liten volym, i de billigare utrustningsnivåerna är det vanligt med aluminiumpaneler runtom och om man köper en i SV 3.0 V6 blir det okej för de högt uppsatta i näringslivet att ha valnötsfernissa på dörrarnas insida respektive handskfacket.

Över nu till mekaniken och vad som finns under huven är ett mästerverk som konstruerats av PSA-gruppen, motorn är en klassisk V6: a på tre liter med maxeffekten på 210 hästkrafter, det mest fascinerande grejen med en sexcylindrig maskin framför dig är tillval av transmission, vissa körde med en femväxlad manuell låda medan andra föll på en simplistisk automatlåda, den klassiska Tiptronic-lådan med fyra växellägen med tillägg av strömbrytare om man byter till sportläge eller vinterläge, bältessträckare och sex krockkuddar fanns med i standardutrustning trots att EuroNCAP-testet gav brådskande utvärdering.

Köregenskaperna var avsevärt stabil med precisionsinriktad styrförmåga på olika väglag, chassiinställningarna verkar vara stadig även om man parerar bakvagnen vid en tvär kurva i full last, fjädringskomforten känns fullkomligt god, stötdämparna fram och bak sväljer ojämnheterna snyggt och prydligt, ljudet på motorns sex cylindrar är jättehärlig i kryssningsfart på motorvägen samtidigt som väghållningen lutar åt den mjuka sidan med positiv bemärkelse på vanlig landsväg, vanligen har 406: an i de billigare utrustningsnivåerna, speciellt dieslarna varit belagda med fel i bromssystemet eller glapp i bakre hjulupphängningens s.k. Watts-länk, i SV årsmodell 1997 eller ST Komfortpaket årsmodell 2001 med V6: a är det tändspolarna som får en ordentlig koll vid full service, likaså differentialkåpan och regelbunden kamremsbyte, rostskyddet ligger i paritet med exempelvis en samtida Volvo S60 eller Saab 9-3 och om man ska summera det hela är det väl klart att 406: an med sexcylindrig motor klarade sig bra i åkkomfort, stötdämpning samt de tekniska aspekterna i absoluta toppen.

406: an var på vita duken en kändis till er som kan mycket filmkunskap, den användes som rekvisita till franska långfilmen Taxi i tre upplagor med huvudrollsinnehavaren Samy Naceri som tjänstechaffisen Daniel med racinglicens trots att V6-motorn byttes ut till fördel av en 280 hästars tvålitersspis från Patrick Watts BTCC-kärra, ur min favoritfilm Ronin däremot hade en blå 406: a rattats av Robert de Niro som försöker jaga en skenande BMW genom Paris och genom tunneln på motsatt färdriktning i 90 km/h trots en del krascher från medtrafikanterna innan BMW: n så småningom välte sedan vänster bakdäck tappade all lufttryck efter skottlossning från långt håll.

Ärlig, välkänd, läcker, civil och komfortabel ur alla infallsvinklar, det är ju de här fina sakerna jag beskriver om charmen som rör en Peugeot 406 SV 3.0 V6 i välbevarad skick, med fler än miljonen sålda exemplar runtom i världen har populariteten växt genom åren med kändisskap som stått på toppen av isberget i olika discipliner, vare sig på racerbanan eller framför filmregissörens kamera.

Här är en fullständig recension av Peugeots succémodell från modern tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar