Förra året fick jag skriva hela åtta avsnitt om Peugeots herrgårdsvagnars långa släktträd från efterkrigstidens 203 och 403 kombi ända ner till de moderna tillskotten 308 SW och 508 SW, idag däremot är det upplagt för lite sommarprat om grannen Citroëns respektive Renaults kantiga kuriosa i arkivet.
I varumärket som bär "Le double chevron" har kantigheten fått sitt ingress 1959 med sin DS i förlängd karossform, precis som den senare Peugeot 504 Break kan Citroën DS kombi lasta upp till sju passagerare p.g.a. dess revolutionära hjulupphängningssystem, ni vet gashydrauliken som gjorde köregenskaperna mycket jämnare och mindre stötig på kullerstensvägar.
Citroëns små herrgårdsvagnar började ristas 1964 när Ami 6 och 8 såldes mångsiffrigt fram till 1978, i engelska TV-programmet "Top Gear" fick en gammal ljusblå Cittra-kombi årsmodell 1977 göra sin medverkan i rallyt för historiska bilar i Mallorca då programledaren James May hade tagit med fotomodellen Maddie i passagerarsätet, den senare GSA Break ansågs vara en miniatyr av den större CX Prestige transformerad av franska coachbuilders Heuliez, på modern tid var ZX Break ersatt av den ursnygga Xsara kombi 1998 trots den sistnämndes popularitet föll i de senare åren genom MPV: n C8: s och C4 Picassos höga efterfrågan i försäljningsgrafen mellan 2006 och 2015.
Andra generationens C5 kombi var Citroëns sista spik i mellanklassvagnens kista även om den lånade Golfutmanaren C4: s multifunktionsratt med fast nav och en uppdaterad version av Hydractive 3 som fanns i den tidigare C5 Break, den höll fram till våren 2017 innan märkets kompakta crossovers klippte till med stajlingen som gav ungdomar i huvudbonader mer credit än den traditionella herrgårdsvagnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar