torsdag 29 juli 2021

Franska herrgårdsvagnar på vift

Förra året fick jag skriva hela åtta avsnitt om Peugeots herrgårdsvagnars långa släktträd från efterkrigstidens 203 och 403 kombi ända ner till de moderna tillskotten 308 SW och 508 SW, idag däremot är det upplagt för lite sommarprat om grannen Citroëns respektive Renaults kantiga kuriosa i arkivet.

I varumärket som bär "Le double chevron" har kantigheten fått sitt ingress 1959 med sin DS i förlängd karossform, precis som den senare Peugeot 504 Break kan Citroën DS kombi lasta upp till sju passagerare p.g.a. dess revolutionära hjulupphängningssystem, ni vet gashydrauliken som gjorde köregenskaperna mycket jämnare och mindre stötig på kullerstensvägar.

Citroëns små herrgårdsvagnar började ristas 1964 när Ami 6 och 8 såldes mångsiffrigt fram till 1978, i engelska TV-programmet "Top Gear" fick en gammal ljusblå Cittra-kombi årsmodell 1977 göra sin medverkan i rallyt för historiska bilar i Mallorca då programledaren James May hade tagit med fotomodellen Maddie i passagerarsätet, den senare GSA Break ansågs vara en miniatyr av den större CX Prestige transformerad av franska coachbuilders Heuliez, på modern tid var ZX Break ersatt av den ursnygga Xsara kombi 1998 trots den sistnämndes popularitet föll i de senare åren genom MPV: n C8: s och C4 Picassos höga efterfrågan i försäljningsgrafen mellan 2006 och 2015.

Andra generationens C5 kombi var Citroëns sista spik i mellanklassvagnens kista även om den lånade Golfutmanaren C4: s multifunktionsratt med fast nav och en uppdaterad version av Hydractive 3 som fanns i den tidigare C5 Break, den höll fram till våren 2017 innan märkets kompakta crossovers klippte till med stajlingen som gav ungdomar i huvudbonader mer credit än den traditionella herrgårdsvagnen.


Hos "La marque au Losanges" däremot hade traditionen legat lika länge som Volvos fast lite djärvare med modeller som låg bättre till än sina förfäder Juvaquatre Break och Colorale, herrgårdsvagnen övergavs fram till 70-talet då Renault 12 gjorde entré som kantig familjevagn fram tills 2004 då den licenstillverkades i Rumänien som Dacia 1300 respektive Turkiet som Renault 12 Toros och Australien via import som Virage Wagon.

Renault 18 TL tillverkades mellan 1978 och '83 men inte haft den där riktiga översvallande "Joie de vivre" som R21 Nevada hade mellan mitten av 80-talet och ner till mitten av 90-talet trots att de senare årsmodellerna tillverkades under licens i Argentina.

Laguna Tourer under sin långa karriär i tre generationer har varit känd för sina svepande vinklar och släta linjer, den första som designats av Patrick Le Quément klassades som en fransk börsmäklares lilla bärnsten om inte 2.0 RTI med mer standardutrustning fick mer uppmärksamhet på biltidningarna än samma modell fast i den billigare 1.8 RN, Golfklassaren Mégane fick sin mer familjevänliga kombi redan 1999 och sålt riktigt bra genom åren men i snabbare takt än lillasyster Clio Tourer som visade dagens ljus 2007.

Nuvarande utmanaren till Volvo V90 heter Talisman men även den får se sig slagen av Torslandafabrikatet i åkkomfort, köregenskaper, inredningskvalité och inte har övertygats av recensenterna eftersom modellen som lanserades 2015 hamnat på vischan, liksom den mindre Mégane IV Tourer kan båda bilarna gå i graven från och med 2023 sedan försäljningskurvan fått dala till bottenskiktet, vilken osis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar